Skip to main content

Het afgelopen jaar heb jij ongelofelijk veel flexibiliteit en creativiteit laten zien. Als leraar, ICT-coördinator of directielid creëerde je mogelijkheden om het onderwijs op afstand in te richten. Of je nu werkt in het basisonderwijs of middelbaar onderwijs; je hebt voor heel wat uitdagingen gestaan. Veel van de ervaringen, nieuwe perspectieven en kennis die je in deze periode hebt opgedaan, kun je ook toepassen in fysiek of hybride onderwijs. Wij hebben de meest belangrijke voor je op papier gezet, zodat de waardevolle ervaringen en inzichten van afgelopen maanden niet verloren gaan. Zo kun je jullie (ICT)visie in het onderwijs vasthouden en verder ontwikkelen.

1. Blijf out of the box denken
Scholen hebben in het afgelopen jaar enorm veel nieuwe, creatieve oplossingen omarmd. Op zo’n moment ben je genoodzaakt om out of the box te denken. En dat is precies wat ons verder brengt. Blijf nieuwe (digitale) tools en methoden uitproberen. Deel deze met andere leraren, binnen en buiten je organisatie. 

Laat je oude gewoontes wat vaker los: probeer nieuwe manieren van lesgeven en geef opdrachten voor leerlingen anders vorm. Pas bijvoorbeeld bewegend leren toe in de klas of laat leerlingen onderling vaker de interactie aangaan met elkaar. Laat leerlingen hun werkstukken, spreekbeurten en boekverslagen eens opnemen in een video of bedenk een andere creatieve invulling. Laat collega’s en leerlingen vooral meedenken. Inspireer elkaar!

2. Van docentgericht naar studentgericht leren
Online leren maakt dat onderwijs minder eenrichtingsverkeer wordt. Afgelopen jaar gingen we van kennisoverdracht naar kennisvorming en van zenden naar coachen. Traditionele vaardigheden werd vervangen door 21e-eeuwse vaardigheden zoals kritisch denken, samenwerken, communiceren en creëren. Hou dit vast!

3. Behoud de evaluatiemomenten
Bij het geven van onderwijs op afstand was evaluatie nog belangrijker dan ooit tevoren. Hoe voelen leerlingen zich? Wat gaat er goed en wat niet? Hou deze reflectiemomenten erin. Besteed bijvoorbeeld vijf minuutjes om de dag door te nemen met één of een aantal leerlingen. Wissel dit ook eens af; een-op-een met leerlingen, maar ook klassikaal. Zo monitor je hoe het met de leerlingen gaat, maar ook hoe je het onderwijs nog beter bij hen kan laten aansluiten. Wat vonden je leerlingen leuk, leerzaam of juist moeilijk om te doen? Wat niet en waarom? Ga de interactie aan en waarschijnlijk geeft het je mooie inzichten om dingen anders aan te pakken. Eerder gaven we de tip om te evalueren met de reflectiestokjes van Joanne, deze kun je hier downloaden. In deze blog leggen we uit hoe deze reflectiestokjes werken en delen we meer leuke lesideeën die je zowel in digitaal en fysiek onderwijs kan toepassen.

4. Spontaniteit en flexibiliteit naast structuur
Afgelopen jaar was onvoorspelbaar. Iets wat we van nature meestal niet prettig vinden, maar vaak leidt tot nieuwe ideeën en mogelijkheden. Structuur is belangrijk binnen het onderwijs, maar probeer eens open te staan voor iets anders. Laat je gebruikelijke manier van lesgeven eens los. Ga in op spontane momenten of probeer een dag op een hele andere manier les te geven dan je gewend bent. Kom uit je comfortzone en blijf nieuwe dingen uitproberen.

5. Stimuleer het zelfredzaamheid
Noodgedwongen werden leerlingen afgelopen jaar getriggerd om vaker zelf te zoeken naar een oplossing. De hulp van de juf, meester of docent was namelijk niet altijd binnen handbereik. Langzaam maar zeker leerden we leerlingen vaker los te laten en zelf te ontdekken. De zelfredzaamheid van leerlingen was misschien wel groter dan verwacht. Juist dit stimuleert het creatief denken en geeft ze het zelfvertrouwen dat ze nodig hebben om te leren, te groeien en te durven proberen. Ga hiermee door!

6. Online in de klas
Zijn apps zoals Classroom en Teams overbodig in fysiek onderwijs? Wat ons betreft niet. Integreer de digitale tools die je hebt gebruikt om op afstand les te geven, ook in de klas om tijd te besparen en leerlingen betrokken te houden. Want naast een positieve impact op het leerproces, helpen digitale tools bij een actieve participatie van leerlingen. Zo maak je een interactieve en adaptieve leerstijl mogelijk.

Een aantal voorbeelden:

  • Maak quizzen in Google Formulieren. Je bespaart veel tijd (en papier), omdat je ze niet handmatig hoeft te kopiëren en te controleren. Bekijk in deze video hoe je een quiz of toets automatisch nakijkt.
  • Betrek iemand van buitenaf bij je les via Meet of Teams. Nodig online een dokter uit tijdens een les over het menselijk lichaam. Geef iemand het woord die veel weet over de tweede wereld oorlog of deze zelfs heeft meegemaakt. Een uurtje online ‘aanschuiven’ is een stuk makkelijker te regelen dan een fysiek bezoek.
  • Gebruik Google Classroom om lesgroepen te maken en voor het uitdelen, inleveren en beoordelen van opdrachten. Hiermee profiteer je van de basismogelijkheden voor klasmanagement.
  • Ga voor geavanceerd klasmanagement met het COOL platform. Met één inlog hebben je leerlingen toegang tot alle online educatieve materialen en kun je hen digitaal monitoren. En het is simpel in gebruik! Vraag vrijblijvend een demo aan om te ontdekken wat het COOL platform voor jouw school kan betekenen.
  • Gebruik de Meekijkfunctie in COOL om specifieke inhoud naar studenten te pushen. Of om de computeractiviteiten van leerlingen op je eigen device te volgen, waardoor je controle houdt en de klas nog beter kunt begeleiden.
  • Zet COOL Check in voor online toetsen, repetities en examens.
  • Gebruik Kahoot! voor interactieve educatieve spellen.
  • Laat leerlingen in kleine groepjes brainstormen in een Jamboard.
  • Maak boeiende presentaties met de Pear Deck-add-on voor Google Presentaties.

7. Digitaal en fysiek onderwijs combineren
Heb je er wel eens aan gedacht om digitaal en fysiek onderwijs te combineren? Dit wordt ook wel blended learning genoemd. Zo doen leerlingen vakinhoudelijke leeractiviteiten, bijvoorbeeld thuis online of door middel van video’s. Fysiek in de klas en ga je verder in op de stof. Het belangrijkste gevolg hiervan is dat een leraar minder bezig is met het zenden van informatie en meer tijd heeft voor persoonlijke interactie, verdieping en discussies. Ook hierbij kunnen we helpen. Wil je eens sparren met één van onze experts? Vul dan vrijblijvend onderstaand formulier in.

8. Eén stap achteruit. En twee stappen vooruit.
Hoe hebben leerlingen en leraren het afstandsonderwijs eigenlijk ervaren? Verzamel waardevolle informatie voor je toekomstige ICT-aanpak, door middel van brainstormsessies of vragenlijsten via Google Formulieren. Leg hierbij de focus op de meerwaarde van online onderwijs. Hoe kijken zij aan tegen de inzet van ICT in het onderwijs? Welke elementen uit afstandsonderwijs zijn waardevol om toe te passen in fysiek onderwijs? Wat hebben medewerkers en leerlingen nodig om dit toe te passen in de klas?

Waar je als directie of ICT’er misschien vooral in je eentje met ICT bezig was, zie je nu de kansen om hier een teaminspanning van te maken. Laat leraren juist meedenken en meedoen. Iedereen binnen de school heeft nieuwe kennis opgedaan en heeft een nieuwe digitale toolkit bij de hand. Vul als leraar de technische expertise van de ICT-coördinator aan met je educatieve perspectief en vind samen digitale oplossingen voor je school. Neem de tijd om te reflecteren, te verbeteren en dingen in een nieuwe setting toe te passen. Ga er samen voor!

Dit is het moment
Het is begrijpelijk als je ICT-moe bent na al het innoveren van afgelopen maanden, maar dit is wel hét moment om door te pakken. Het is natuurlijk makkelijk om weer terug te vallen in oude patronen. Dat zou zonde zijn nu er juist zoveel waardevolle inzichten zijn opgedaan. Als leraar zet je je in om leerlingen zich te laten ontwikkelen, dus waarom zouden we dat zelf ook niet doen? Herhaling is de beste leermeester als het gaat om het vasthouden van nieuwe kennis en vaardigheden. Kijk met je team hoe je de nieuwe skills en kennis kunt verankeren in het werkritme. Als je digitale tools bent gaan gebruiken voor lessen op afstand, zul je zien dat ze ook echt een nuttige toevoeging zijn in de klas. 

Samen verder groeien
Of je nu een leraar, ICT-coördinator of directielid bent; allemaal willen we het beste voor het onderwijs. Samen kunnen we de beste oplossingen creëren en zo kwaliteitsonderwijs bieden. Welke uitdagingen ondervind jij momenteel? We zijn benieuwd naar je verhalen, uitdagingen en wensen voor de komende tijd. Neem vrijblijvend contact op met een van onze trainers en adviseurs van Cloudwise Academy.

Leave a Reply

Support