Professionalisering is net tennissen
Rik Hooftman, Onderwijsadviseur
Professionalisering is een term die je de laatste jaren in het onderwijs vaak hoort, zeker als het gaat om het terrein waar onderwijs en ICT elkaar ontmoeten. Scholing is in dit verband een onmisbaar instrument. Je hebt nu eenmaal input en ondersteuning van bedreven experts nodig om beter te worden in wat je doet.
Zonder trainer lukt het niet
Dat laatste heb ik zelf ervaren toen ik na jaren weer begon met tennissen. De eerste anderhalf jaar dacht ik het wel zonder tennislessen af te kunnen. Maar uiteindelijk zag ik in dat je jezelf maar tot op zekere hoogte kunt trainen. Op een gegeven moment is er geen sprake meer van verbetering. Om dat te doorbreken, heb je een goede trainer nodig. Iemand die je wijst op wat je fout doet, stimuleert in wat je goed doet en met wie je kunt sparren over waar je heen wilt. Zo werkt het ook met professionalisering in het onderwijs.
Digitale geletterdheid
Professionalisering is een must als het gaat om digitale geletterdheid. Zeker nu er achter de schermen van onder andere het SLO hard wordt gewerkt aan het ontwikkelen van leerdoelen op dat gebied. Voor besturen en scholen zou dat aanleiding moeten zijn om voor te sorteren op een toekomstig curriculum waarin digitale geletterdheid een prominente rol zal spelen. Als je nu de tijd en ruimte neemt voor professionalisering, kun je straks op de gewenste manier invulling geven aan het onderwijs in digitale geletterdheid.
Van ICT-coördinator naar I-Coach
Als we kijken naar de ICT-coördinatoren in het primair onderwijs, kunnen we vaststellen dat er in hun rol al enkele jaren sprake is van een verschuiving. ICT’ers houden zich steeds minder bezig met techniek en focussen in toenemende mate op het ontwikkelen van beleid en het coachen van collega’s. Zoals ik in een eerder blog al eens heb betoogd, wordt de ICT-coördinator steeds meer een I-coach. Ook dat is een ontwikkeling die duidelijk vraagt om professionalisering.
Langer lopende opleidingstrajecten
Professionalisering gaat natuurlijk niet vanzelf. Net als in de sport is scholing noodzakelijk om mensen en organisaties de nodige capaciteiten te laten ontwikkelen. Wij als Heutink ICT kunnen daar goed bij helpen, met een breed pakket aan korte trainingen, workshops en bootcamps. Maar als je echt structureel werk wilt maken van professionalisering, is een langer lopend opleidingstraject de beste keuze. En wat dat betreft kun je bij Heutink ICT terecht voor twee opleidingen die hun waarde al ruimschoots hebben bewezen: ‘Specialist Digitale Geletterdheid’ en ‘Post-hbo I-Coach’.
In-company werkt het best
De genoemde opleidingen komen nog het beste uit de verf als we ze in-company kunnen aanbieden. Vanuit Heutink ICT kunnen we dan de best mogelijke kwaliteit leveren. We kunnen zo’n traject helemaal afstemmen op de behoefte van de onderwijsorganisatie in kwestie, tot en met de frequentie en intensiteit van de sessies en de dagen waarop we de sessies aanbieden. Bovendien kunnen we ons lesmateriaal aanpassen aan de digitale tools en methoden die de organisatie gebruikt. En dat betekent dat de deelnemers de kennis die ze opdoen direct kunnen toepassen in de praktijk. Lees hier het blog over de 4 voordelen van in-company.
Nog meer voordelen
Een in-company traject betekent ook dat deelnemers er niet (of nauwelijks) voor hoeven te reizen. Een ander belangrijk voordeel is dat je met allemaal gelijkgestemden uit eigen gelederen bij elkaar zit. Je maakt dezelfde ontwikkeling door en kunt steeds ervaringen uitwisselen. Zo staan de klokken automatisch gelijk, en daardoor wordt het ook makkelijker om bovenschools beleid en afspraken te laten doorstromen naar de afzonderlijke scholen en locaties.
Gerelateerde blogs van Rik
Een simpele uitleg van Managed Detection & Respons (MDR)
Wat als een insluiper niet de deur forceert, maar zich voordoet als een bekende en binnen verdachte dingen begint te doen? Een standaard alarm merkt dat niet op en juist daarom is het van belang om te investeren in Managed Detection & Respons.
Het digitale schoolgebouw dat nooit op slot gaat en wat jij daar als bestuurder van merkt
Stel je een school voor waar de deuren dag en nacht openstaan. Iedereen kan binnenlopen, sloten werken soms wel, soms niet. Leerlingen dwalen door lokalen, docenten weten niet waar ze mogen zijn, en invallers krijgen toegang tot ruimtes waar ze niets te zoeken hebben.
Hoe beveilig je je schoolsysteem tegen slimme leerlingen?
Leerlingen zijn van nature nieuwsgierig. Ze willen ontdekken, uitproberen en soms net een stapje verder gaan dan de bedoeling is. Die nieuwsgierigheid kan ook uitdagingen opleveren voor schoolbeheerders en IT-afdelingen. Sommige leerlingen testen bijvoorbeeld bewust of onbewust de grenzen van digitale systemen, ontdekken verborgen functies of proberen wachtwoorden te raden. Dit kan kleine problemen veroorzaken, maar ook leiden tot kwetsbaarheden in je schoolomgeving. Tijdens de Week van de Cybersecurity is het een goed moment om te kijken hoe je een veilige én stimulerende digitale leeromgeving kunt creëren.
Adviesgesprek aanvragen
Wil jij stappen zetten in het verantwoord inzetten van ICT in het onderwijs? En jezelf en je team ontwikkelen. Ga dan in gesprek met onze onderwijsadviseurs over de mogelijkheden.