Skip to main content

Benieuwd naar het complete verhaal van het Willem de Zwijger College?

Download de PDF
1

Willem de Zwijger College

Het Willem de Zwijger College werkt inmiddels helemaal in de cloud. Mariëtte de Heide (bestuurder) en Leo Wasmus (ICT-coördinator, docent en Functionaris Gegevensbescherming) vertellen hoe dit traject is verlopen.

“Vijf jaar geleden maakten we de eerste stap naar vernieuwing met het ‘De Willem Gaat Digitaal’-project. Dat hebben we voorzichtig ingestoken, want we kwamen vanuit een vrij traditionele inrichting van het onderwijs. Je gaat dan van: de bus-opstellingen, frontale lessen, het boek moet uit, naar moderner onderwijs en blended learning. We zijn begonnen met 3 collega’s die gestart zijn als aanjagers van digitaal onderwijs. Vanaf dat punt ging het snel.

We hebben nu 1.200 Chromebooks, minder complexe ICT en zijn ook nog goedkoper uit. En, waar het uiteindelijk om gaat: we hebben tevreden docenten en leerlingen. We hoeven niet meer elke vijf jaar het lastige en kostbare traject rond een nieuw serverpark in te duiken.

2

Hoe het begon

We begonnen met 2 systeembeheerders, 400 Windows machines en alles lokaal met eigen servers. We hadden een aantal computerlokalen ingericht waar je klassikaal les kon geven. We zochten 10 jaar geleden uitbreiding wat betreft systeembeheer en toen hebben we Gert-Jan van Popering daarvoor aangetrokken. Inmiddels verloopt de dienstverlening vanuit zijn bedrijf: Cloudwise. De ICT-kennis, het meedenken en het richting geven: daar zijn we blij mee.
3

Als je wilt, dan mag je mee

We wilden vernieuwen, maar zagen tegelijkertijd projecten op andere scholen mislukken. Daarom wilden we niet starten met laptopklassen in de brugklas. In het eerste jaar gaat dat misschien nog, maar daarna heb je toch te maken met docenten die er nog niet klaar voor zijn. Daarom werd ons uitgangspunt: we gaan niet voor een klas die digitaal gaat, maar voor een docent. De overgang moest geleidelijk en op vrijwillige basis gaan voor docenten. Zo wilden we weerstand voorkomen en dat heeft ook gewerkt. 3 collega’s kregen als eerste een Chromebook. Deze test beviel goed. Na een jaar hebben we onszelf de vraag gesteld: hoe gaan we nu verder? Langzaam zijn we verder gaan uitbreiden vanuit het principe: als je wilt, dan mag je meedoen. Wat opvalt is dat leerlingen de docenten aansporen om digitaal te werken en ook dat de docenten elkaar onderling enthousiasmeren. Ze denken soms dat ze niet genoeg ICT-kennis hebben om met het COOL platform op Chromebooks te werken. Maar dat blijkt dus al snel mee te vallen. We gingen verder met drie gevulde laptopkarren, maar dat was gelijk al te weinig.
4

De docent blijft cruciaal

Na twee jaar voerden we een onderzoek uit. Daaruit bleek dat het merendeel de afwisseling, tussen wel en niet digitaal werken in de klas, waardeerde. Het mooie van Chromebooks is ook dat je er niet de hele les mee hoeft te werken. Wij vinden namelijk: ICT is geen doel, maar een middel. Het moet passen bij de leerling en bij de docent. Ook kwam naar voren dat de rol van de docent cruciaal blijft: leerlingen willen direct vragen stellen, persoonlijk geholpen worden en contact met de docent.
5

Serverloos werken

Onze servers hebben we deur uit gedaan en we gebruiken Microsoft Azure. Met het wegdoen van de servers hebben we een enorme kostenbesparing gedaan. Kosten van de aanschaf, het onderhoud, energiekosten en beveiliging van de servers hebben we niet meer. We besparen ook op systeembeheer en zijn van 2,2 fte naar 1 gegaan. Dat, terwijl het aantal te beheren devices significant uitgebreid is: van 400 pc’s en een aantal servers, naar 1200 Chromebooks. Ik denk dat we één van de goedkoopste ICT-afdelingen van Nederland hebben, voor een school van onze omvang
6

Alle bestanden in de cloud

Nu slaan we al onze bestanden op in de cloud met Google Team Drives. We werken met de mail van Google, Classroom, Google Sites en net hebben we nog een vragenlijst over het kerstpakket gemaakt met Google Formulieren. Het COOL portaal is voor iedereen het startscherm. Daar vind je je digitale leermiddelen, roosters, Magister en ga je naar Classroom. Chromebooks zijn ideaal: het maakt niet uit waar je bent, je kunt overal aan de slag. Het werkt allemaal laagdrempelig en de basisvaardigheden beheers je al snel.
7

Drempels

De stap naar werken in de cloud vonden we eigenlijk helemaal niet lastig. Ook omdat het geleidelijk ging. Docenten wenden snel. Het was wel even een lastige beslissing om de leerlingen van het eerste jaar zelf Chromebooks aan te laten schaffen. We hebben dat geregeld via het lease-koopsysteem van The Rent Company. Het scheelt wel dat een Chromebook betaalbaarder is voor ouders dan een laptop.
8

Vaardigheden trainen

Begeleiding is wel belangrijk. Daarom geven we de collega’s ook trainingen. Zo heeft Cloudwise op onze studiedag laatst nog een training gegeven. In het portaal staan ook handleidingen waar je altijd op terug kunt vallen. Leerlingen beginnen ook gelijk met een cursus als ze hun Chromebook af komen halen aan het begin van het jaar. Daarnaast heeft een docent Engels zelf een basiscursus gemaakt die de leerlingen op eigen gelegenheid kunnen doen.
9

Nooit meer terug!

Eigenlijk zijn we samen met Cloudwise groot geworden. We hebben een prettige manier van samenwerken, kunnen samen sparren en krijgen advies over de richting die we op kunnen. De medewerkers van Cloudwise zijn servicegericht, staan je altijd netjes te woord, lossen het zo snel mogelijk op en zijn enthousiast. Ze helpen ook wel eens een leerling met een telefoon die niet op het wifi kan. We zijn ook verwend: wij vragen en dan komt het er gewoon. Wij willen niet meer terug!
Support