Skip to main content
1

Oude situatie

Oude computers, trage systemen, langzaam internet, software die niet of niet goed werkte. De ICT op OBS De Pijlstaart was voorheen een bron van frustratie voor de hele school. Daardoor werden digitale/online componenten van de leermethodes niet of nauwelijks gebruikt. En juist op dat vlak ligt veel meerwaarde voor leerlingen van alle niveaus. Bovendien kostte het oplossen van alle computerproblemen veel extra tijd én geld. In het belang van de leerlingen moest er een inhaalslag gemaakt worden.
2

De oplossing

OBS De Pijlstaart selecteerde Cloudwise als partner om hen te helpen over te gaan naar de cloud. E-mail, bestanden en applicaties: leerlingen en leerkrachten kunnen nu overal inloggen en direct aan de slag. Oók thuis! Nu worden de digitale leermiddelen wél veelvuldig gebruikt, mede door het toegankelijke portaal dat Cloudwise heeft ontwikkeld: een gebruiker logt in, en krijgt op een startscherm alle applicaties die hij nodig heeft overzichtelijk bij elkaar.
3

De voordelen

Toegankelijk gebruikersportaal, aanpasbaar per gebruiker of groep gebruikers
Soepele implementatie en overgang naar de cloud
Hele goede service voor, tijdens en na de overgang
Kostenbesparend omdat het aantal contacturen met externe ict’ers nu nihil is
Vragen per e-mail of telefoon worden direct uitgezocht en snel beantwoord
4

Hoog tijd voor een andere weg

“We zaten begin 2013 nog in het begin van het internettijdperk hier”, lacht Sigrid Hoogstad, ict’er van OBS De Pijlstaart. Regelmatig startten computers niet op, of programma’s die nodig waren voor de les deden het minimaal een week niet voordat de problemen waren opgelost. Door de trage systemen werden digitale leermiddelen minimaal gebruikt. We liepen gewoon achter en toen we een nieuwe server moesten aanschaffen, kozen we voor een andere weg.”
5

De cloud in

Sigrid wist al snel dat De Pijlstaart de cloud in moest: “Zo bespaarden we ons de kosten van een nieuwe server, én heel veel tijd omdat beveiliging en back-ups automatisch, op afstand gedraaid worden. Bovendien wilden we dat leerkrachten gemakkelijk thuis konden werken. Dat kon theoretisch ook wel via onze eigen server, maar dat was veel complexer en duurder in vergelijking met de cloud.”
6

Werken met COOL

Het COOL platform van Cloudwise werd haar warm aanbevolen: “Een gebruiksvriendelijk portaal voor leerkrachten én leerlingen. Wanneer een gebruiker inlogt op het systeem, krijgt hij automatisch een startpagina met alle relevante applicaties voorgeschoteld. Als zij voorheen een applicatie nodig hadden, moesten ze naar de site van de uitgever, die in hun favorieten zetten, daar apart inloggen, opstarten, etc. Dat kostte veel moeite, en vaak werkte het programma niet. Nu loggen ze in en kunnen direct aan de slag.”
7

Wat een verschil

OBS De Pijlstaart werkt nu volledig in de cloud met Google Workspace for Education. Ook hebben zij een deel van hun computers vervangen voor Chromeboxen. “En het werkt fantastisch. We hoeven nooit meer externe ict’ers in te schakelen. Als we een vraag of probleem hebben mailen of bellen we Cloudwise, en zij gaan op afstand direct voor ons aan de slag. En lossen het supersnel op. Wát een verschil met voorheen!” Dat bespaart ook veel kosten.
8

De overstap voor het team

Grote veranderingen op het gebied van ICT, wekken vaak weerstand op. “Maar bij ons ging dat heel soepel, dankzij Cloudwise. We hebben de overgang in twee fasen gedaan: vóór de zomer eerst de e-mail en bestanden in de cloud, en na de zomer nieuwe pc’s geïnstalleerd en het portaal geïmplementeerd. Ondertussen gaven we de leerkrachten trainingen om ermee om te leren gaan. Nu worden de digitale leermethodes wél veelvuldig gebruikt. Iedereen hier is enthousiast, natuurlijk ook omdat men wist hoe moeizaam het ging vóór de overgang naar de cloud. Ook thuiswerken gaat goed.”

En de leerlingen? “Die zijn heel flexibel, gaan overal gemakkelijk in mee. Die kunnen nu veel vaker en met veel meer plezier werken op de computers.”

Support