Klinkt dit herkenbaar?
Het schooljaar start, maar een deel van de leerlingen kan niet inloggen op digitale leermiddelen.
Een nieuwe docent krijgt pas na een week toegang tot het roosterprogramma en het LVS.
Oud medewerker heeft nog toegang tot systemen. Dit vergroot het risico tot datalekken.
Bij een audit of IBP-check blijkt dat niemand precies weet wie waar toegang toe heeft of waarom.
Zo helpt IAM het onderwijs vooruit
Alleen geautoriseerde personen krijgen toegang tot systemen en gegevens. Rechten zijn altijd up-to-date en gebaseerd op actuele rollen en functies. Zo wordt het risico op datalekken of misbruik sterk verminderd.
IT en administratie besparen tijd dankzij automatische accountaanmaak en -beheer. Minder handmatige fouten betekent ook minder helpdeskverzoeken. Gebruikers kunnen vanaf dag één aan de slag, zonder gedoe.
IAM voorkomt herstelwerk na fouten of incidenten en maakt een efficiëntere inzet van IT-capaciteit mogelijk. Door standaardisatie en automatisering dalen de operationele kosten en houd je meer budget over voor het onderwijs.
Met IAM voldoe je eenvoudiger aantoonbaar aan de AVG en het IBP-normenkader. Je krijgt meer grip op audittrails en rechtenstructuren. Zo ben je altijd klaar voor inspecties en audits, zonder paniek.

Wie mag wat, en wanneer?
Leerlingen loggen dagelijks in op digitale leermiddelen. Docenten gebruiken planningssoftware, administratie vindt plaats in leerlingvolgsystemen, en communicatie verloopt via verschillende platforms.
Al deze systemen vragen om goed toegangsbeheer: wie mag waar in, en met welke rechten? In de praktijk blijkt dat vaak complex. Wat als een leerling overstapt naar een andere klas? Wat als een docent tijdelijk op een andere locatie werkt? Wat gebeurt er met accounts als iemand de organisatie verlaat?
Geen grip zonder structuur
Toegangsbeheer is op veel scholen vaak nog handwerk. IT-beheer is verspreid over verschillende mensen of locaties, wijzigingen worden handmatig doorgevoerd, accounts worden ad hoc aangemaakt of blijven onterecht actief en er is weinig overzicht. Dat is foutgevoelig, kost veel tijd en brengt risico’s met zich mee.
Tegelijkertijd nemen de eisen op het gebied van informatiebeveiliging en gegevensbescherming toe. De AVG, het Normenkader Informatiebeveiliging & Privacy (IBP) en andere wet- en regelgeving stellen duidelijke richtlijnen: scholen moeten aantoonbaar grip hebben op digitale toegang. Zonder centrale en geautomatiseerde aanpak is het lastig om te voldoen aan deze normen, waardoor de naleving van regels (compliance) in gevaar komt en je kwetsbaar bent bij audits of incidenten.

Alles rondom gebruikers en toegang goed geregeld
IAM (Identity & Access Management) draait in de kern om twee dingen:
-
Identity (gebruikersbeheer)
→ Wie is de gebruiker? Welke rol of functie heeft iemand? Denk aan: leerling, docent, stafmedewerker. Op basis daarvan krijgt iemand een digitale identiteit (account). -
Access (toegangsbeheer)
→ Waar mag die gebruiker bij? Met welke rechten en binnen welke periode? Bijvoorbeeld toegang tot digitale leermiddelen, het leerlingvolgsysteem, of planningssoftware.

IAM koppelt die twee werelden aan elkaar en automatiseert het proces: instroom, doorstroom en uitstroom. Dat betekent dat je niet meer handmatig accounts hoeft aan te maken of rechten toe te wijzen, maar dat dit veilig en automatisch gebeurt vanuit brongegevens (zoals een LAS of HR-systeem).
Voorbeelden
- Een nieuwe leerling krijgt automatisch toegang tot digitale leermiddelen
- Een docent verandert van locatie en krijgt direct de juiste rechten
- Een medewerker die uit dienst gaat, wordt automatisch uitgelogd
Identity & Access Management (IAM)
Van complexiteit naar overzicht
Wij brengen dit alles samen in één slimme en veilige oplossing, speciaal ontwikkeld voor het onderwijs. Met onze IAM-aanpak heb je geen losse tools of handmatige acties meer nodig, maar één geïntegreerd systeem dat meebeweegt met jouw organisatie.
Meer weten?
In ons webinar op donderdag 27 november nemen we je mee in de wereld van Identity & Access Management speciaal voor onderwijsinstellingen. Wat zijn de voordelen? Wat komt erbij kijken? En hoe zorg je voor een veilige, beheersbare en gebruiksvriendelijke inrichting? In ongeveer 45 minuten ben je helemaal bijgepraat en kun je al je vragen stellen.

Samen sparren over IAM?
Identity & Access Management (IAM) raakt veel meer dan techniek alleen. Het gaat om processen, rollen, gebruiksgemak én veiligheid. Iedere onderwijsinstelling is anders, en dus vraagt IAM om maatwerk. Wil je sparren over wat past bij jouw organisatie en hoe je stappen kunt zetten richting grip en gemak? Plan een vrijblijvend adviesgesprek met een van onze specialisten. We denken graag met je mee.
Lees meer

Een soepele schoolstart met IAM
De start van het schooljaar is ieder jaar een piekperiode: nieuwe leerlingen en medewerkers, aangepaste roosters, extra devices en veranderde licenties. Alles moet op tijd klaar zijn. Op papier lijkt het vaak geregeld, maar in de praktijk blijkt dit steevast een stresstest voor de IT-afdeling. Juist in deze periode staan de ‘onzichtbare processen’ onder druk. Denk aan de vraag: wie heeft toegang tot welke systemen, wanneer en met welke rechten? Als dat niet goed geregeld is, leidt dat tot frustratie, vertraging en veiligheidsrisico’s... Precies op het moment dat je een soepele start wilt maken.

Webinar: Identity & Access Management
In ons webinar op donderdag 27 november nemen we je mee in de wereld van Identity & Access Management speciaal voor onderwijsinstellingen. Wat zijn de voordelen? Wat komt erbij kijken? En hoe zorg je voor een veilige, beheersbare en gebruiksvriendelijke inrichting?