Actueel
Wij houden je graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rond ICT en onderwijs. Met een flinke portie inspiratie voor de toepassing van al die nieuwe mogelijkheden. Je vindt hier ook nieuws over onze producten en diensten en partijen waarmee we samenwerken.
- Artikelen
- Blogs
- Klantcases
- Events
- Video's
- Product updates
10 tips om tijd vrij te maken voor ICT
Stel, jij hebt als ICT’er een paar uur per week voor je ICT-taken en die tijd gaat vrijwel altijd op aan het oplossen van storingen en andere technische probleempjes van je collega’s. Of je hebt eindelijk eens tijd voor ICT, maar dan wordt een collega ziek en krijg jij het verzoek om zijn/haar klas over te nemen; je hebt die ochtend immers toch alleen maar wat ICT-uren staan. Herkenbaar? Dan kunnen de volgende 10 tips je helpen – direct of op de langere termijn – tijd vrij te maken voor wat jij als ICT’er écht belangrijk vindt.
5 do’s en 5 don'ts voor jouw ICT-beleidsplan
Iedere moderne basisschool heeft een visie op de rol die ICT zou moeten spelen in het onderwijs. Meestal is het aan de ICT-coördinator om die visie te vertalen naar een plan voor de praktijk. Uit ervaring weten we dat veel ICT’ers het best lastig vinden om zo’n ICT-plan op papier te krijgen. Geldt dat ook voor jou? Dan kun je misschien inspiratie putten uit de volgende do’s en don’ts die we voor je op een rijtje hebben gezet.
Basicly verwelkomt Heutink ICT als implementatiepartner
Basicly mag vanaf november 2020 Heutink ICT haar preferred implementatiepartner noemen. Met deze nauwe samenwerking bundelen beide organisaties hun krachten om primair en voortgezet onderwijs te ondersteunen bij de volledige borging van digitale geletterdheid in hun onderwijs. Naast de lesmaterialen voor digitale geletterdheid op het Basicly platform en online begeleiding, kunnen scholen nu ook extra hulp inschakelen van Heutink ICT om digitale geletterdheid een structurele plek te geven.
Nieuw bij Heutink ICT: onderwijsadviseurs Karen en Robert
De afgelopen maanden hebben we bij Heutink ICT twee nieuwe onderwijsadviseurs mogen verwelkomen. Hun achtergronden verschillen behoorlijk maar ze zijn allebei even gedreven om onderwijs beter te maken met behulp van ICT. Even kennismaken met Karen Kamstra (27) en Robert Berenschot (37).
Let op: Nieuw prullenbakbeleid Google Drive
Sinds 13 oktober jongstleden is er iets veranderd voor gebruikers van Google Drive. Voorheen was het zo dat bestanden die je naar de prullenbak verplaatste daar altijd bleven staan (tenzij je zelf de prullenbak opschoonde). Dat is nu niet meer het geval: bestanden in de prullenbak worden voortaan na 30 dagen automatisch verwijderd.
5 vragen aan onderwijsconsulent Wim van der Veen
De onderwijsconsulenten van Heutink ICT zetten zich elke dag in om ICT te laten werken voor het lerende kind. Zij zijn actief op scholen in heel Nederland en bestrijken alle niveaus, van complete stichtingsbesturen tot en met individuele leerkrachten. Nu in de digitalisering van het onderwijs de focus verschuift van technologie naar onderwijskundige toepassing, wordt de rol van deze deskundigen steeds prominenter. Reden genoeg om hen de komende tijd eens nader aan u voor te stellen, aan de hand van 5 vragen. We beginnen met een man die zichzelf omschrijft als ‘gedreven generalist’: Wim van der Veen.
Hybride onderwijs: wat heb je daarvoor nodig?
De coronacrisis heeft een enorme impact op het onderwijs. Binnen een half jaar tijd hebben scholen de overstap gemaakt van volledig klassikaal naar (bijna) volledig online lesgeven. Inmiddels zijn de schooldeuren weer open, maar dat betekent niet dat we helemaal terug kunnen naar vroeger.
Schooljaar nu gearchiveerd in MOO
Tijdens een schooljaar wordt per leerlingen- en projectgroep een hele collectie digitale bestanden opgebouwd. Veel leerkrachten vinden het nuttig om deze bestanden later nog eens te kunnen raadplegen. Maar tot voor kort was dat niet zomaar mogelijk. De bestaande map voor een groep werd vaak hergebruikt, waardoor de gegevens van het voorgaande jaar verloren gingen of door elkaar stonden met het nieuwe schooljaar. Ook kwam het voor dat de groepsindeling was gewijzigd, waardoor de bestanden niet meer benaderbaar waren.
Coronacrisis zorgt ook voor positieve ontwikkeling
Afgelopen maanden moesten leerlingen noodgedwongen hun schoolwerk digitaal thuis doen. Lesgeven op afstand bleek voor iedereen een enorme uitdaging en scholen werden beproefd op hun digitale bekwaamheid: van online lesprogramma's, videobellen met leerlingen tot aan digitale communicatie met ouders. Ondanks de zeer vervelende aanleiding, zien we dat ICT in het onderwijs in een stroomversnelling is geraakt. Zo logden dagelijks ruim 200.000 leerlingen vanuit huis in op ons platform MOO om opdrachten te maken. We vroegen Egbert Brinks en Ralph van der Stroom van Heutink ICT naar hun ervaringen.
Laat ze leren
Kinderen maken de wereld van morgen. Daarom verdienen ze het best mogelijke onderwijs. Onderwijs waarin ICT een belangrijke ondersteunende rol speelt. Cloudwise zorgt ervoor dat scholen niet alleen beschikken over de juiste ICT-middelen, maar ook weten wat de mogelijkheden zijn en er probleemloos mee kunnen werken. Naast leverancier zijn wij de partner die het onderwijs durft uit te dagen met ideeën over technologie en toepassingen.