Terug naar overzicht

Bij mediawijsheid hoort ook AI-wijsheid

Door Riëtte Boere, onderwijsadviseur bij Cloudwise

In de week van de Mediawijsheid mag aandacht voor AI niet ontbreken. Kunstmatige intelligentie is een van de meest besproken thema’s in de samenleving, en misschien wel bij uitstek in het onderwijs. Wat zijn de kansen, waar liggen de gevaren? En hoe leren we kinderen en jongeren daar verstandig, kritisch en creatief mee om te gaan?

AI is overal om ons heen

AI is inmiddels overal. Kijk alleen maar naar zoekmachines als Google en Bing: het eerste zoekresultaat dat je ziet, is door AI gegenereerd. Kinderen worden er ook al vanaf jonge leeftijd mee geconfronteerd. De met generatieve AI gemaakte afbeeldingen, video’s en muziek vliegen hen om de oren. En dankzij de vele toegankelijke tools kunnen ze er zelf ook steeds beter mee uit de voeten. Een nepvideo maken over een klasgenoot is een kwestie van een paar klikken. Daarmee krijgt een verschijnsel als online pesten een nare nieuwe dimensie.

Privacy en veiligheid waarborgen

Veel AI-tools vragen om inloggegevens of toegang tot bestanden. Maar wat jonge gebruikers meestal niet beseffen, is dat alles wat ze invoeren kan worden opgeslagen of gebruikt om de AI te trainen. Hun data kan tot in de eeuwigheid in het databestand van de generatieve AI blijven hangen en vroeg of laat door iemand worden gevonden en gebruikt. Het is dan ook belangrijk dat leerlingen én docenten leren nooit persoonlijke of andere gevoelige gegevens te delen met AI.

Creativiteit stimuleren

AI kan leerlingen inspireren, maar het kan hen ook lui maken. Een leerling kan ChatGPT een prachtig gedicht of opstel laten schrijven, maar leert dan zelf weinig over woordkeuze, zinsbouw of hoe je gevoelens onder woorden brengt. Daarom is het goed om op school de creativiteit van leerlingen te blijven stimuleren. Leerlingen kunnen generatieve AI eventueel wel gebruiken om bijvoorbeeld te brainstormen over wat belangrijk is bij het lezen of zelf schrijven van een gedicht.

Leerzame tools en platforms

Om de mogelijkheden en gevaren van AI echt te kunnen begrijpen, moeten leerlingen een beetje snappen hoe AI werkt. Om hen dat bij te brengen, kun je als docent gebruik maken van diverse AI-tools en -platforms die daar speciaal voor zijn ontwikkeld. Een paar voorbeelden:

  • Het Klokhuis over AI – de makers van tv-programma Het Klokhuis ontwikkelden diverse leuke en interessante middelen om kinderen te laten kennismaken met AI. Met onder meer uitlegvideo’s, een lespakket en een interactieve online tool.
  • Teachable Machine – met deze tool kunnen kinderen een computer leren dingen te herkennen, zoals beelden of geluiden. Zo ontdekken ze spelenderwijs hoe AI ‘leert’ van voorbeelden.
  • Quick, Draw! – met deze tool maken de kinderen een tekening, waarna de computer probeert te raden wat het is. Een eenvoudige en toegankelijke manier om de principes van machine learning te ontdekken.

Meer actueel

14 november Blogs

Bij mediawijsheid hoort ook AI-wijsheid

Door Riëtte Boere, onderwijsadviseur bij Cloudwise

In de week van de Mediawijsheid mag aandacht voor AI niet ontbreken. Kunstmatige intelligentie is een van de meest besproken thema’s in de samenleving, en misschien wel bij uitstek in het onderwijs. Wat zijn de kansen, waar liggen de gevaren? En hoe leren we kinderen en jongeren daar verstandig, kritisch en creatief mee om te gaan?

Bericht lezen
6 november Blogs

Werken aan mediawijsheid gaat het hele jaar door

Door Sjoerd Tinkhof, Onderwijsadviseur en MediaCoach bij Cloudwise

Van 7 t/m 14 november is het weer tijd voor de jaarlijkse Week van de Mediawijsheid. Onder het motto ‘Gezond met je scherm’ ligt de focus deze keer op de manier waarop we onze schermtijd indelen. Door daarin bewuste keuzes te maken, kun je voorkomen dat digitale media je leven gaan beheersen. Gezonde schermtijd gaat over ritme, pauzes en afwisseling tussen online en offline activiteiten. Bij een goede digitale balans voegt je schermtijd juist iets waardevols toe aan je bestaan. En gezond omgaan met je scherm gaat het hele jaar door.

Bericht lezen
6 november Blogs

Gemini: jouw persoonlijke assistent in de klas

Frank Wesdijk, Google for Education Specialist & Onderwijsadviseur bij Cloudwise

“Hoe maak ik dit onderwerp leuk voor leerlingen?”
“Ik kan geen mooie afbeeldingen vinden voor deze les..”
“Ik wil mijn leerlingen graag overhoren, maar het maken en nakijken van een toets…”
“Hoe zat dit ook alweer? Ik moet me echt weer even verdiepen in dit onderwerp…”
“Deze tekst loopt niet, hoe ga ik dit anders verwoorden?”
“Hoe ga ik differentiatie aanbrengen in deze les?”

Bericht lezen

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico