Skip to main content

De nadelen van
"Bring your own device".

De leerling neemt een eigen device mee naar school en werkt met een schoolaccount in een digitale leeromgeving. 

  • Met een device naar keuze (Chromebook, Laptop , MacBook, etc.) zitten leerlingen in de klas én in de cloud.
  • Het lesmateriaal is met enkele muisklikken beschikbaar.
  • Samenwerken doe je in gedeelde bestanden en alles wordt direct opgeslagen. In (One)Drive is alles terug te vinden.

Klinkt goed, zou je zeggen. Echter zijn er wel degelijk grote beperkingen aan het werken volgens een BYOD-constructie. De aanscherping in regelgeving door middel van het Normenkader IBP speelt hier onder andere een belangrijke rol in.

Zo zijn er een aantal belangrijke vragen die direct opkomen:

1. Hoe kan je beleid voeren wanneer er geen eenduidige aanpak is binnen jouw schoolomgeving?
2. Hoe kan je hier spelregels voor opstellen voor devices die privé-eigendom zijn van leerlingen?
3. Hoe betrouwbaar zijn je toetsresultaten wanneer deze afgenomen zijn op een privé-device?

Er is geen eenduidig aanpak mogelijk.

In een BYOD-constructie worden devices van leerlingen soms beheerd, maar soms ook niet. Als je als systeembeheerder geen grip hebt op het apparaat van de leerling, dan zijn de mogelijkheden beperkter.

Het maakt het niet eenvoudiger om te beheren wanneer je te maken hebt met Chromebooks, Macbooks en Windows devices. Daarnaast brengt het werken in de verschillende browsers van deze devices ook complicaties met zich mee. Deze functioneren namelijk op essentiële onderdelen anders van elkaar.

Op het moment dat je via een BYOD-constructie werkt en je wilt het als school goed doen, dan is het een must dat de systeembeheerder uitgebreide kennis over de verschillende devices en bijbehorende systemen heeft.

En die kennis is er veelal niet óf er is geen tijd om te investeren in het trainer van de beheerder.

BYOD vergt spelregels.

Gezien de strenge regels van de AVG zijn scholen verplicht om leerlingen en ouders te informeren over het verwerken van persoonsgegevens. Zit je op school dan heb je je te houden aan de spelregels op school. En dat kan simpelweg niet op elk willekeurig apparaat.

De school kan namelijk geen rekening houden met het privégebruik van programma’s door leerlingen. Dat levert een onwerkbare situatie op.

Met andere woorden: BYOD als leidend concept op school zonder beleid is niet echt duurzaam.

Je hebt onvoldoende mogelijkheden en je bent niet meer in controle.

Digitaal toetsen is waar het naar onze mening echt misgaat.

Bij digitale toetsen met een civiel of kwalificerend effect, wil je (eigenlijk) als school al helemaal niet met BYOD aan de slag. Toetsen heeft immers alleen zin als dat in een veilige omgeving kan, waarbinnen leerlingen niet kunnen spieken of chatten.

Zeker bij high stakes toetsen of examens is dit een absolute vereiste. Veel veilige schillen (zoals bijvoorbeeld de Kiosk of Safe Exam Browser) vragen daarom om een aantal minimale eisen van zowel het device als de software. BYOD impliceert dat er verschillende typen laptops worden gebruikt (jong en oud), waarbij verschillende versies van het operating system (OS) op de devices zijn geïnstalleerd. 

Verouderde devices doen het mogelijk nog wel, maar voldoen simpel gezegd niet meer. Ze brengen veiligheidsrisico’s met zich mee of zijn gewoonweg niet in staat om de programma’s te draaien.

Daarnaast is het voor ICT-beheerders en surveillanten zo goed als onmogelijk om bij BYOD vooraf een vlekkeloze afname te garanderen. Daardoor komt ook de betrouwbaarheid van je resultaten in het geding. Hoe goed je ook test.

Hoe behoud je controle in de klas
met Bring your own Device?

Support