is succesvol aan je winkelwagen toegevoegd.
Blog

Kalisto scholen leren programmeren tijdens Codeweek

By 17 oktober 2018 No Comments

Kinderen kennis laten maken met en enthousiast maken over programmeren. Dat is het doel van de Codeweek. De developers van Cloudwise zijn dagelijks bezig met programmeren en coderen voor het COOL leerplatform. Codeweek is een Europees initiatief en de ideale aanleiding voor ons als ICT-dienstverlener om onze kennis te delen met leerlingen.

Houd de dief!
Maar liefst vijf klassen kwamen langs bij Cloudwise op kantoor om te leren over programmeren.
Het programma begon met een mededeling van trainer Laura. Er was (zogenaamd) een laptopkar gestolen en zij had de politie ingelicht. De rechercheur heeft gevraagd of de leerlingen hem willen helpen bij het onderzoek, want hij was niet zo goed met dingen opzoeken op de computer. Gelukkig had de dief een aantal aanwijzingen achtergelaten.

De timer werd gezet op 30 minuten. Met een aantal aanwijzingen en een Chromebook gingen de leerlingen op zoek naar informatie over de boef. Ze maakten gebruik van verschillende Google Apps waar hints in verstopt waren. Elk groepje kraakte een deel van de code. Met de code konden ze de kluis openmaken en de boef ontmaskeren!

Error, error
Door naar het tweede deel van het programma. Onze ontwikkelaars Arne en Wiggert vertelden de klassen over wat je met coderen kunt doen, bijvoorbeeld een robot aansturen. Arne en Wiggert lieten de kinderen echte stukjes code zien waar zij dagelijks mee werken. Daarna werd de opdracht uitgelegd: vertel Arne de robot in codetaal hoe hij een boterham met hagelslag moet smeren, in 4-en moet snijden en netjes moet opeten. Al snel kwamen de leerlingen erachter dat je een robot stapje voor stapje moet vertellen wat hij moet doen en wanneer hij moet stoppen, anders blijft hij boter smeren of hagelslag op de boterham strooien.

Twee geslaagde dagen
Na dit programmeer-avontuur was het voor de klas tijd om weer terug naar school te gaan. Ze kregen nog een kaartje mee waarop leuke websites stonden met code spelletjes en een tamagotchi (digitaal diertje) als aandenken aan deze dag. Developer Wiggert over de dag: “Ik vond het erg leuk om de leerlingen iets te leren over programmeren en coderen. Bij een aantal leerlingen zag ik al wat programmeertalent!”.

Programmeertips
Wil je zelf ook aan de slag met programmeren in de klas? Bekijk hier onze tips voor leuke apps en sites over programmeren.

Reactie achterlaten

Support