Nieuwsgierigheid is dé eigenschap voor een leven lang ontwikkelen en leren met plezier. Wie nieuwsgierig is weet in het alledaagse nieuwe kennis en ervaringen te vinden en gaat dat tegemoet met een open houding, zelfs als het onbekend is! Ook in het onderwijs maakt nieuwsgierig zijn voor docenten én leerlingen het verschil door het durven stellen van vragen en door samen te blijven na te denken hoe iets ook anders kan. Nieuwsgierigen gaan dan ook verder dan het onthouden van informatie en zoeken actief naar mogelijkheden om te ontdekken, te leren en nieuwe kennis toe te passen. Echter… nieuwsgierigheid is niet vanzelfsprekend. Tegenwoordig zitten we snel in de modus automatische piloot waardoor we minder experimenteren met het onbekende óf durven we zelfs niet onze ideeën en prangende vragen te delen; met minder creativiteit, oprechte interesse en nieuwe ontwikkelingen als gevolg. In deze snel veranderende digitale wereld is het van cruciaal belang om ons snel te kunnen aanpassen aan nieuwe technologieën en digitale ontwikkelingen. Hoe kunnen we nieuwsgierig blijven naar onszelf, elkaar en de wereld om ons heen en ons onderwijs daarmee verrijken?
In de energieke en interactieve sessie ‘Een leven lang nieuwsgierig’ van Nieuwsgierig Denken duiken de deelnemers in de fascinerende wereld van nieuwsgierigheid voor een leven lang leren & ontwikkelen. Jason Fredrick neemt ze op een originele manier mee in de wetenschap achter nieuwsgierig denken/doen en maakt de praktische vertaalslag voor het onderwijs. Wat betekent het voor jou, je collega en leerlingen om nieuwsgierig te zijn? Wat gebeurt er in je brein als je nieuwsgierig bent? Hoe prikkel je nieuwsgierigheid om te motiveren voor ICT ontwikkelingen en hiermee ook lessen te verrijken? Tijdens de talk experimenteren deelnemers afzonderlijk en met elkaar met oefeningen en nieuwsgierige vragen. Een prikkelende sessie en concrete handvatten na afloop; nieuwsgierigheid was nog nooit zo leuk!