fbpx
is succesvol aan je winkelwagen toegevoegd.

Winkelmand

BlogNieuws

5 ICT-trends in het onderwijs

By 21 april 2022 2 Comments

De IPON 2022 is geweest en wat een feest om iedereen weer live te ontmoeten! Twee dagen vol waardevolle gesprekken, het terugzien van bekenden en het bespreken van jullie ervaringen… Wij hebben ervan genoten! Tijdens deze innovatieve beurs hebben wij weer veel mooie en interessante trends voorbij zien komen. Heb je de beurs gemist of ben je benieuwd naar wat de onderwijstrends van dit moment zijn? Wij zetten ze graag voor je op een rijtje!

Datagestuurd onderwijs
Het nakijken van alle schriften en werkboeken van 30 leerlingen is best een hoop werk. Toch ga je er met frisse moed mee aan de slag, want de data en inzichten die het oplevert zijn heel waardevol om leerlingen passend onderwijs aan te kunnen bieden. In het onderwijs van nu, vol met handige online onderwijsactiviteiten, wordt veel van deze data automatisch voor je verzameld. Handig, want dat scheelt je weer tijd. En die tijd kun je goed gebruiken voor het voorbereiden van je lessen!

Datagestuurd onderwijs klinkt misschien eng, maar het is niets meer dan met behulp van alle online tools de data – de voortgang van je leerlingen – verzamelen. Het enige wat je als leraar nog moet doen, is deze data analyseren. Eitje, toch?! Maar gebeurt dit wel echt? We zien en horen vaak van scholen dat ondanks de investering in slimme software, de vervolgstap – het analyseren van data en het plannen van nieuwe activiteiten voor leerlingen – niet altijd gebeurt. Zonde, want ook bij deze slimme tools, zoals die van Gynzy, Snappet of Malmberg, haal je er pas het meeste uit als je als leraar alle functies kent en toepast. Lopen jullie hier op school ook tegenaan? Schroom dan niet om contact op te nemen met de uitgeverij of het softwarebedrijf die de tools leveren; met hun kennis en ervaring helpen ze je de juiste stappen te zetten én het meeste uit de software te halen.

Bewegend leren (met ICT!)
Dat bewegen en leerlingen makkelijk in één zin te plaatsen zijn is logisch: leerlingen moeten nu eenmaal hun energie kwijt! Door bewegen en leren te combineren creëer je een win-winsituatie: de leerlingen hebben plezier en ze leren gaandeweg ook nog eens! Uit onderzoek blijkt dat bij een gedegen inzet van bewegend leren de lesstof beter blijft hangen en dat hierdoor de schoolprestaties van leerlingen ook verbeteren. Als kers op de taart zien we de laatste jaren ook veel ICT-tools die bewegend leren stimuleren. Al lopend op de beurs zagen wij verschillende coole tools voorbij komen:

  • Fuzefield is een interactieve beweegvloer waarmee je al springend op de gekleurde zones educatieve modules speelt. ‘Fuzen’ is de combinatie van educatie, bewegen en gamen; zo ontstaat er een heel nieuwe dimensie van bewegend leren.
  • Wizefloor moedigt leerlingen aan om samen te leren, te spelen en te bewegen. Door middel van een projector worden de spellen en oefeningen op de vloer geprojecteerd. Vervolgens gebruik je je eigen lichaam als ‘input device’. Naast allerlei standaard spellen, kun je zelf ook spellen en oefeningen bouwen via de Wizefloor software.
  • transformeert elke ruimte (bijvoorbeeld de gymzaal) tot een interactieve ruimte met behulp van audiovisueel apparatuur. Wie zegt dat je tijdens de gymles niet aan rekenen kan werken, heeft het mis met deze gave tool!

Virtual en Augmented Reality
Ja, we weten het: VR en AR zijn echt niet nieuw in het onderwijs. Er zijn al jaren verschillende educatieve tools die je kunt inzetten om je onderwijs te verrijken. Denk hierbij aan Quiver voor jongere kinderen, maar ook Google Arts and Culture biedt tegenwoordig aantrekkelijke AR-functies. Ondanks dat deze termen al een aantal jaar genoemd worden binnen onderwijsland, zul je de inzet ervan in weinig scholen structureel terugzien. Waar ligt dit aan? Gebrek aan tijd, geld, juiste devices én educatieve aanbieders blijkt meestal het simpele antwoord. Jammer, want uit verschillende onderzoeken komt  duidelijk naar voren dat het toepassen hiervan kan leiden tot betere opname van kennis. Daarnaast maakt het het leren een stuk leuker, wat de betrokkenheid van leerlingen vergroot.

Door de veranderingen van de afgelopen jaren is de urgentie van ICT binnen het onderwijs alleen maar toegenomen. Wat ertoe leidt dat steeds meer ICT-coördinatoren tijd vrijgeroosterd krijgen en er geld wordt vrijgemaakt voor ICT-middelen. Ofwel, misschien is het toepassen van VR en AR in de scholen niet direct haalbaar, maar werken we wel toe naar een toekomst waarin er ruimte is om met AR- en VR-toepassingen te gaan werken. Dit zien we ook in de markt. Er komen steeds meer aanbieders bij die op deze toekomstige behoefte inspelen. Helaas missen we hier nog de integratie met de huidige onderwijscontent: veel van deze toepassingen zet je ‘naast’ de reguliere lessen in of ter verrijking van het huidige lesaanbod. Dit vraagt veel tijd van de leraar in de voorbereiding, maar ook ruimte in het lesrooster.

AR en VR was en blijft niet voor niets een trend. Houd deze trend nog wat langer in het achterhoofd en misschien kunnen jullie het nu al meenemen in een toekomstvisie en lange termijndoelen!

Op naar de toekomst: AI
Hoewel Artificial Intelligence (AI) of Kunstmatige Intelligentie klinkt als iets uit de verre toekomst, verovert deze ontwikkeling in een rap tempo de wereld. AI zie je steeds meer terug in onze dagelijkse bezigheden: denk aan je navigatiesysteem in je auto, een slimme thermostaat of deurbel en zelfrijdende auto’s. Daarnaast zijn al die handige suggesties op Netflix en Spotify ook het resultaat van AI. In het onderwijs begint AI ook sprongen te maken. We zien het nu al terug in onderwijstools als Gynzy Kids en Snappet; op basis van de input van de leerlingen (het gemaakte werk) zorgt de software ervoor dat de leerlingen op hun gepersonaliseerde leerpad blijven. Op deze manier kun je heel eenvoudig adaptief onderwijs bieden.

Het lijkt misschien een ver-van-je-bed-show, maar zoals bij alle technologische ontwikkelingen is het goed om op de hoogte te zijn van de achtergrond en de mogelijkheden. Geen idee wat AI nu eigenlijk is? In deze video van 2 minuten wordt het haarfijn aan je uitgelegd!

Tip
Een leuke manier om met je schoolteam over deze toekomst na te denken en te discussiëren is de Bloomworkshop van de PO-Raad. Reis met je collega’s af naar het jaar 2030 en duik in een fictief toekomstscenario.

Van trend naar onderwijspraktijk
Trends komen en gaan. De ene trend blijkt letterlijk een ‘trend’ te zijn en heeft geen lange levensduur. De ander blijkt succesvol en wordt ‘onderdeel van’, waarna we het geen trend meer hoeven te noemen. Wij geloven dat bovenstaande trends ondanks bezwaren als tijd, geld en de juiste devices binnenkort (of misschien duurt het nog even) ‘onderdeel van’ kunnen worden. ICT kan een geweldige bijdrage leveren aan het onderwijs. Of het nu gaat om tijdsbesparing, het opkrikken van de schoolresultaten of het efficiënter met elkaar samenwerken, ICT biedt zoveel mogelijkheden! Maar zonder de juiste kennis en vaardigheden gaat de techniek er met ons vandoor. Blijf daarom nieuwsgierig, duik zo nu en dan in de wondere wereld van ICT en blijf je professionaliseren!

Cloudwise Academy gelooft in het onderwijs van de toekomst. ICT levert hierbij een mooie bijdrage aan beter en vernieuwend onderwijs. Onze trainers en adviseurs houden de nieuwste trends en onderwijsinnovaties nauwlettend in de gaten. Behoefte aan een sparringpartner of advies? Neem gerust contact met ons op!

Join the discussion 2 Comments

Reactie achterlaten

Support