IBP, wat moet je ermee?
Podcast 'ICT in het COOL Café' (S02E01)
In de podcast “IBP wat moet je ermee?” gaat Jeroen Heijdeman samen met Floris Pols en Henk van de Hoef dieper in op het belang van informatiebeveiliging en privacy. Het lijkt geen sexy onderwerp, maar in een tijd waarin bijna alles zich in de digitale wereld afspeelt, is het beschermen van je persoonlijke gegevens en privacy een absolute must!
Het beveiligen van informatie (IB) en het beschermen van persoonlijke gegevens (P) zijn echt van het grootste belang.
Kinderen hebben recht op een veilige leeromgeving en medewerkers in het onderwijs hebben recht op een veilige werkomgeving. Daar houden zowel Floris als Henk zich dagelijks mee bezig. Floris Pols als CISO bij een van de grootste schoolorganisaties in Nederland; stichting BOOR en Henk van de Hoef als directeur bij Privacy op School, een organisatie die zo’n 2.000 scholen dagelijks bij deze grote uitdaging helpt.
Innovatief onderwijs met AI
Podcast 'ICT in het COOL Café' (S02E02)
In de podcast “Innovatief onderwijs met AI” gaat Jeroen Heijdeman samen met Serge de Beer en Hanneke Visser dieper in op de rol van AI in het onderwijs. Verwacht wordt dat chatbots blijvend deel uit gaan maken van ons (onderwijs)landschap. Toch staat het gebruik van AI bij veel onderwijsinstellingen nog in de kinderschoenen.
En dat terwijl leerlingen hun weg vaak al weten te vinden met platforms als ChatGPT, Google Bard en Azure AI. Hoog tijd om de toegevoegde waarde van AI voor het onderwijs te gaan ontdekken. Maar, bij wie ligt de verantwoordelijkheid? Wat betekent deze ontwikkeling voor de rol van de docent? Welke kennis heb je nodig? En waar begin je?
Toekomstbestendig onderwijs draait om het vernieuwen en verbeteren van de manier waarop we lesgeven en leren. Daar houden Serge en Hanneke zich dagelijks mee bezig. Serge de Beer als AI-specialist bij LearningTour en Hanneke Visser als onderwijsadviseur bij Cloudwise.
De menselijke factor bij cybersecurity
Podcast 'ICT in het COOL Café' (S02E03)
In de podcast “De menselijke factor bij cybersecurity” belicht Jeroen Heijdeman samen met Floris Pols en Henk van de Hoef de menselijke kant van dataveiligheid. Helaas is een foutje zo gemaakt. En hoewel we met techniek veel kunnen dichttimmeren, zijn de gedragingen van mensen het grootste gevaar voor de dataveiligheid in het onderwijs.
Het beschermen van je persoonlijke gegevens en privacy zijn van groot belang in deze digitale wereld. Wat is hierin de rol van de mens? Wat zijn veelvoorkomende fouten? En hoe kun je vergissingen voorkomen?
Kinderen hebben recht op een veilige leeromgeving en medewerkers in het onderwijs hebben recht op een veilige werkomgeving. Daar houden zowel Floris als Henk zich dagelijks mee bezig. Floris Pols als CISO bij een van de grootste schoolorganisaties in Nederland; stichting BOOR en Henk van de Hoef als directeur bij Privacy op School, een organisatie die zo’n 2.000 scholen dagelijks bij deze grote uitdaging helpt.
Afleiding in de klas
Podcast 'ICT in het COOL Café' (S02E04)
In de podcast “Afleiding in de klas” gaat Jeroen Heijdeman samen met Serge de Beer en Hanneke Visser in gesprek over afleiding op school. Het mobieltjesverbod moet afleiding tegengaan en de leerprestaties verbeteren. Maar is afleiding niet van alle tijden? En is met de invoering van het mobieltjesverbod alle afleiding uit de klas?
Hanneke en Serge bespreken in deze podcast de voordelen en nadelen van het mobieltjesverbod en gaan dieper in op andere vormen van afleiding. Ook geven ze tips over het omgaan met afleiding in de klas.
Toekomstbestendig onderwijs draait om het vernieuwen en verbeteren van de manier waarop we lesgeven en leren. Daar houden Serge en Hanneke zich dagelijks mee bezig. Serge de Beer als AI-specialist bij LearningTour en Hanneke Visser als onderwijsadviseur bij Cloudwise.
Het huidige toetssysteem
Podcast 'ICT in het COOL Café' (S02E05)
In de podcast “Het huidige toetssysteem” nemen Jeroen Heijdeman, Erik Denessen en Henk van de Hoef het huidige toetssysteem onder de loep. Toetsing is een onmisbaar onderdeel van het leerproces. Maar terwijl we de voordelen van toetsen erkennen, worden we ook geconfronteerd met de druk die dit met zich meebrengt voor zowel leraren als leerlingen.
De vraag die we stellen is niet langer alleen “wat wordt er getoetst?”, maar ook “waarom wordt er getoetst?” en “hoe wordt er getoetst?”. Deze vragen brengen ons bij een onderscheid in toetsmethoden: summatief versus formatief toetsen.
Bij summatieve toetsen draait het vooral om het afsluiten van een leerperiode en het geven van een cijfer als beoordeling van de leerprestaties. Bij formatieve toetsen gaat het om het in kaart brengen van de voortgang tijdens het leerproces. De resultaten worden gebruikt om feedback te geven, zowel aan de leerling, als aan de docent. Welke benadering is effectiever in het bevorderen van leerresultaten en het verminderen van stress? En is dat voor iedere leerling hetzelfde?
Toekomstbestendig onderwijs draait om het vernieuwen en verbeteren van de manier waarop we lesgeven en leren. Daar houden Henk en Erik zich dagelijks mee bezig. Erik Denessen als Facultair Coördinator Digitaal Toetsen bij Radboud University en Henk van de Hoef als directeur bij Privacy op School.
Iedereen heeft wat te verbergen
Podcast 'ICT in het COOL Café' (S02E06)
In de podcast “Iedereen heeft wat te verbergen” gaat Jeroen Heijdeman in gesprek met Henk van de Hoef en Floris Pols over privacy en gegevensbescherming. Het (onbewust) delen van persoonsgegevens, zoals namen, mailadressen of klassenlijsten, gebeurt vaker dan je denkt.
Even snel een quiz houden in de klas via een online applicatie is hier een mooi voorbeeld van. Sta je er weleens bij stil welke gegevens je wel en niet deelt? Hoe aantrekkelijk en eenvoudig een gratis website of applicatie ook kan zijn; echt gratis is het niet. Je betaalt namelijk met je gegevens…
Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat leerlinggegevens beschermd blijven? Henk en Floris delen hun ervaringen en tips.
Kinderen hebben recht op een veilige leeromgeving en medewerkers in het onderwijs hebben recht op een veilige werkomgeving. Daar houden zowel Floris als Henk zich dagelijks mee bezig. Floris Pols als CISO bij een van de grootste schoolorganisaties in Nederland; stichting BOOR en Henk van de Hoef als directeur bij Privacy op School, een organisatie die zo’n 2.000 scholen dagelijks bij deze grote uitdaging helpt.
Kwaliteit van toetsing en examinering
Podcast 'ICT in het COOL Café' (S02E07)
In de podcast “Kwaliteit van toetsing en examinering” gaat Jeroen Heijdeman in gesprek met Erik Denessen en Thomas Boekhorst. Toetsen zijn noodzakelijk om in kaart te kunnen brengen of leerlingen de stof begrijpen en kunnen toepassen. Hierom is het belangrijk dat de kwaliteit van de toetsen en examens op orde is.
Maar hoe zorg je daarvoor? Wat maakt een toets, een goede toets? En hoe kun je de kwaliteit blijven waarborgen? Zeker nu we steeds meer toetsen lijken af te nemen… Ontdek de visie van Erik en Thomas op (het waarborgen van) de toetskwaliteit.
Toekomstbestendig onderwijs draait om het vernieuwen en verbeteren van de manier waarop we lesgeven en leren. Daar houden Henk en Erik zich dagelijks mee bezig. Erik Denessen als Facultair Coördinator Digitaal Toetsen bij Radboud University en Thomas Boekhorst als onderwijsadviseur bij Cloudwise.
Spieken en fraude
Podcast 'ICT in het COOL Café' (S02E08)
Spiekbriefjes, ondergekliederde waterflesjes, samenvattingen op je arm, formules in je rekenmachine… We kennen allemaal de traditionele vormen van spieken wel. Maar hoe bekend zijn we met de moderne uitdagingen?
In een tijd waarin leerlingen volop ervaring hebben met digitale middelen, zijn er nieuwe vormen van spieken bijgekomen. Denk aan extra tabbladen openen tijdens je toets, de spellingscontrole stiekem aanzetten of informatie opzoeken op je smartwatch of smartphone. Als leerkracht kun je er niet altijd op vertrouwen dat leerlingen zich netjes aan de regels houden. Wat kun je doen om het risico op spieken en fraude te verminderen?
In de achtste aflevering van ICT in het COOL Cafe nemen Thomas Boekhorst en Erik Denessen je mee in de intrigerende wereld van spieken en fraude op scholen. Ontdek waarom BYOD (Bring Your Own Device) geen veilige optie is voor digitale toetsen en krijg praktische tips om spieken en fraude tegen te gaan.
Toekomstbestendig onderwijs draait om het vernieuwen en verbeteren van de manier waarop we lesgeven en leren. Daar houden Henk en Erik zich dagelijks mee bezig. Erik Denessen als Facultair Coördinator Digitaal Toetsen bij Radboud University en Thomas Boekhorst als onderwijsadviseur bij Cloudwise.