Tips & hulp voor de ICT'er

Op een zorgeloze start van het nieuwe schooljaar

Aan het begin van het nieuwe schooljaar wil je natuurlijk meteen goed van start gaan als leerkracht of ICT-coördinator. Wij helpen je op weg met handige tips en praktische checklists. Kom je er niet uit? Geen zorgen, onze servicedesk staat voor je klaar! Je staat er niet alleen voor, en we ondersteunen je graag.

Handige checklists

Om je een handje te helpen bij het treffen van de genoemde voorbereidingen, hebben we checklists opgesteld die je kunt bekijken of downloaden.

Handige tips

Voordat je op vakantie gaat

Wachtwoord herstellen

Het is heel vervelend als je je wachtwoord vergeten bent, of het wachtwoord is verlopen. Gelukkig is er een mogelijkheid om zelf je wachtwoord te herstellen. Check dit ook bij je collega's! Klik hier voor MOO of COOL.

Jaarovergang Klasbord

Zorg dat de leerlinggegevens correct zijn geïmporteerd en dat nieuwe groepen voor het volgende schooljaar worden aangemaakt. Na de jaarovergang worden oude groepen gearchiveerd, maar blijven berichten voor ouders beschikbaar.

Basispoort checklist

Basispoort heeft een checklist opgesteld voor ICT'ers. Voor vragen over uitgeverssoftware of het Leerling Administratie Systeem kun je contact opnemen met de betreffende leverancier; Basispoort regelt alleen toegang tot de software.

Verwijderen inactieve accounts

Automatische verwijdering van inactieve gebruikersaccounts gebeurt na 90 dagen om te voldoen aan wet- en regelgeving. Scholen hebben tot het begin van het schooljaar de tijd om de lijst met verwijderde gebruikers te controleren.

Nog even dit...

Belangrijke meldingen

  • Einde ondersteuning Windows 10

    Microsoft stopt de ondersteuning voor Windows 10 in oktober 2025. Vanaf dan zijn er geen beveiligingsupdates of technische ondersteuning meer beschikbaar.

    Wat betekent dit voor jou?
    Na oktober 2025 loop je een verhoogd beveiligingsrisico met Windows 10 apparaten zonder updates. Hierdoor worden ze kwetsbaar voor virussen en malware.

    Onze aanbevelingen:

    • Update je Windows 10 apparaten naar Windows 11 voor oktober 2025
    • Vervang verouderde apparaten die niet compatibel zijn met nieuwere besturingssystemen
    • Controleer regelmatig of je apparaten up-to-date zijn met de nieuwste beveiligingsupdates en patches
  • OneDrive-functie kan leiden tot datalekken

    Microsoft rolt vanaf deze maand een nieuwe OneDrive-functie uit die ongemerkt risico’s met zich mee kan brengen voor jouw organisatie. We leggen je uit wat er speelt en wat jij (en wij) kunnen doen om de risico’s te beperken.

    Wat gebeurt er precies

    Gebruikers kunnen binnenkort een melding krijgen met het verzoek om hun persoonlijke Microsoft-account te koppelen aan het apparaat. Klinkt handig, maar de kans is groot dat iemand per ongeluk gevoelige schooldocumenten opslaat in zijn of haar persoonlijke OneDrive.

  • Aanpassing basispoort tbv COOL upgrade

    In het nieuwe schooljaar gaan we COOL en MOO Upgraden naar het nieuwe COOL platform. Om die upgrade mogelijk te maken is het noodzakelijk dat beide netwerkleveranciers (Cloudwise/COOL en Heutink ICT/MOO) zijn aangevinkt in de beheeromgeving van Basispoort. In overleg met Basispoort zullen we deze aanpassing automatisch doorvoeren voor alle MOO en COOL gebruikers in de beheer settings. Hiervoor hoef je als school niets te doen.

  • Upgrade MOO Schermcontrole

    In de zomervakantie wordt MOO Schermcontrole geupgrade vanwege de uitfasering van ManifestV2 van Google Chrome. Door deze stap is Schermcontrole compatible met ManifestV3 en zijn alle chromebooks veilig te gebruiken in de klas met uitzondering van chromebooks die niet meer door Google worden ondersteund. Dat betekent dat Schermcontrole na de upgrade niet meer werkt op chromebooks met versies ouder dan Chrome OS110 (al sinds 2023 en-of-support!). Na de vakantie nemen we contact op met scholen die nog werken met chromebooks die end-of-support zijn.

Controleer je LAS

Controleer vooral de groepsindeling in het LAS, staan de lesgevende IB’ers en directeuren nog aan de groep gekoppeld? Collega’s zonder groepskoppeling worden niet automatisch aangemaakt in MOO of COOL. Of worden verwijderd als deze ontbreekt.  

Is de jaarovergang goed uitgevoerd? Zijn alle collega’s aan de juiste groep gekoppeld?

Onze servicedesk. Zo communiceren wij

Heb je een vraag? Dan staat onze servicedesk voor je klaar! Check dan wel eerst even de servicepagina. Daar kun je direct een tijd boeken om teruggebeld te worden.

Let op: Vanaf 1 juli 2025 heeft de servicedesk een vo-team met zijn eigen telefoonnummer.

Ook vind je er alle veel gestelde vragen uit onze hulpportalen handig bij elkaar. Je kunt ook rechtstreeks naar de hulpportalen gaan voor een specifiek product. Via de onderstaande links of rechtstreeks vanuit de applicatie via het vraagteken:

COOL
Startportaal

Basishub
Apparaatbeheer
Schermcontrole
Klasbord Ouderapp
Schoolwebsite
Netwerkbeheer
Presentatiemiddelen

Dienstverlening en ontwikkeling

We hebben een uitdagend halfjaar achter de rug. Waarin het soms voelde als een stap terug, maar wel met het volste vertrouwen er vervolgens twee vooruit te zetten. Recent hebben we een aantal mooie ontwikkelingen kunnen melden waarmee we echt de weg omhoog inzetten. Hieronder lees je meer over die stappen. We hopen dat jullie daarvan de vruchten plukken. Nu en in de toekomst.

24 juni Nieuwsberichten

Hoever ben jij met het normenkader?

Het is intussen geen nieuws meer: het Normenkader Informatie en Privacy (IBP) voor het onderwijs komt eraan. Volgens de planning moeten alle scholen er in 2027 aan voldoen. Maar dat lukt niet van de ene op de andere dag. Het vraagt om een stapsgewijze aanpak, anders krijg je het nooit op tijd voor elkaar. Welke stappen hebben jullie al gezet? En wat staat jullie de komende tijd te doen?

Bericht lezen
24 juni Nieuwsberichten

ServiceNow: goed nieuws voor jou!

Onder servicemanagement verstaan we bij Cloudwise alles wat we doen om onze dienstverlening zo consistent, efficiënt en klantgericht mogelijk te maken. Een belangrijk onderdeel daarvan is de manier waarop we meldingen verwerken via onze servicedesk, maar het gaat verder dan dat. Denk bijvoorbeeld aan projectmanagement, het bewaken van serviceafspraken, het aansturen van onze buitendienst én het beheren en delen van kennis.

Bericht lezen
24 juni Nieuwsberichten

Service om blij van te worden

Bij de afdeling dienstverlening willen we eigenlijk maar één ding: dat jij als klant blij wordt. Van elk project dat we opleveren. Van elk contact dat je met ons hebt. En van elke ervaring die je opdoet met onze producten. We doen er alles aan om die glimlach op je gezicht te toveren. Met succes: in december 2024 scoorden we met onze dienstverlening een gemiddelde klantbeoordeling van 8,2.

Bericht lezen

Onze servicedesk staat altijd voor je klaar

Je kan o.a. een moment inplannen om teruggebeld te worden op een tijdstip dat jou uitkomt.

Naar de servicepagina

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico