“De bedoeling is dat er een olievlek-effect ontstaat”
Voor een aantal docenten van de Rotterdamse scholengroep SNZ verzorgde Heutink ICT een in-company-versie van de opleiding Specialist Digitale Geletterdheid. Als onderdeel van deze op maat geleverde opleiding werd op verzoek ook een extra sessie aangeboden over A.I. (artificial intelligence).
Let op! Deze klantcase dateert van vóór de tijd dat Cloudwise en Heutink ICT samengingen. Daarom komt de naam Heutink ICT er nog regelmatig in voor.

Over SNZ
SNZ (Scholengroep Nieuw Zuid) is binnen de Rotterdamse stichting BOOR een samenwerkingsverband van vier vo-scholen: Einstein Lyceum, De Hef, OSG Hugo de Groot en het Olympia College. Met een breed onderwijsaanbod – van gymnasium tot praktijkonderwijs – maakt SNZ zich sterk voor onderwijs op hoog niveau. Motto: ‘de volgende stap in doorlopend leren’.
Vooruitgang en professionalisering binnen SNZ
Halima Harakat werkt bij SNZ als docent Nederlands. Daarnaast is ze projectleider van de SNZ Academie, een intern scholingsinstituut voor alle collega’s binnen de SNZ-scholen. In deze hoedanigheid organiseert ze trainingen, workshops en andere instrumenten die kunnen bijdragen tot professionalisering en ontwikkeling.

Ambassadeurs
Halima vertelt dat Heutink ICT enkele jaren geleden een ICT-vaardighedenscan uitvoerde bij SNZ. “Daaruit bleek dat er wel het een en ander moest gebeuren. Om daar een eerste invulling aan te geven, heeft Heutink ICT toen een Microsoft-basisvaardighedentraining verzorgd. Die is heel goed bevallen en zo hebben we ook de opleiding Specialist Digitale Geletterdheid ingekocht. We hebben een aantal collega’s geselecteerd om eraan deel te nemen, in de hoop dat zij straks als een soort ambassadeurs hun collega’s op sleeptouw nemen in de verdere ontwikkeling van digitale geletterdheid.”
Plan van aanpak
De collega’s die de opleiding volgen zijn over het algemeen erg tevreden, aldus Halima. “Zij gaan het geleerde implementeren in hun eigen school, te beginnen in hun eigen vakgroep en van daaruit verder in de hele school. De bedoeling is dat er een olievlek-effect ontstaat. De deelnemers zijn nu al een plan van aanpak aan het schrijven. Na de opleiding blijven ze met elkaar verbonden, onder meer via een speciaal aangemaakte Teams-omgeving. Het is belangrijk dat ze contact houden, want uiteindelijk moet er een SNZ-breed plan op tafel komen te liggen. Samen kunnen ze daar nu al een mooie basis voor leggen.”
Extra sessie over A.I.
Aan de gebruikelijke sessies van de opleiding Specialist Digitale Geletterdheid is in het geval van SNZ een sessie over A.I. toegevoegd. “Vanuit alle vier de scholen kregen we als Academie veel vraag naar scholing op dit gebied. Wij merken dat leerlingen steeds handiger worden met oplossingen als ChatGPT. Daardoor krijg je als docent minder inzicht in wat leerlingen echt zelf kunnen en waarvoor ze A.I. gebruiken. Anderzijds kan A.I. ook heel waardevol zijn, in de zin dat het docenten het werk makkelijker kan maken. Dat zijn allemaal zaken waar we meer over willen leren.”
Aparte training
Dat SNZ het thema A.I. serieus neemt, blijkt wel uit het feit dat Heutink ICT er buiten de opleiding om ook nog een aparte training over mag organiseren. Halima: “Die zetten we open voor alle SNZ-docenten die interesse hebben. Het zou kunnen dat we volgend jaar ook nog gebruik gaan maken van de A.I.-bootcamps van Heutink ICT.”

Vraaggestuurd
Halima is enthousiast over de samenwerking met Heutink ICT. “De mensen met wie ik te maken heb, spelen op een goede manier in op wat wij willen en nodig hebben. Ze maken tijd vrij voor een intake vooraf en laten mij ook meedenken over presentaties die ze willen geven. Dat is nuttig, want ik ken het publiek natuurlijk goed en weet waar behoefte aan is. En als ik kijk naar de opleiding Specialist Digitale Geletterdheid: terwijl het traject al liep, heeft degene die de opleiding verzorgt nog maatwerk geleverd om in een specifieke behoefte van onze kant te voorzien. Al met al werkt Heutink ICT heel vraaggestuurd. Net zoals wij dat binnen SNZ met onze Academie proberen te doen.”
Meer weten?
Benieuwd wat wij op het gebied van incompany trajecten voor jouw bestuur kunnen betekenen? We vertellen het je graag; neem gerust contact met ons op!
Lees meer klantcases

Klantcase: Het Stedelijk
Bij Het Stedelijk Enschede werken álle leerlingen en onderwijsprofessionals volledig in de cloud met Google Workspace for Education. De school is al sinds 2011 actief met Google voor leerlingen, en sinds 2015 is het hele team (van docenten tot ondersteunend personeel) meegegaan. De volledige overstap naar de cloud heeft gezorgd voor veel minder IT-beheerlast en meer rust in het onderwijs.


Klantcase: Stichting Escadascholen
Steeds meer scholen en besturen maken gebruik van de diensten van de ICT-regisseurs van Cloudwise. Zo besparen zij zichzelf zorgen over vraagstukken rond het vormgeven en implementeren van ICT-beleid. Stichting Escaldascholen maakte deze keuze al jaren geleden. We vroegen Wim Dieleman, teamleider van twee Escalda-scholen, naar zijn ervaringen.

Klantcase: Helen Parkhurst
Een studiedag kan helpen richting te geven aan denken en doen rond een bepaald thema. Cloudwise heeft al heel wat scholen ondersteund bij het organiseren van zo'n studiedag. Op 11 februari 2025 was het de beurt aan Helen Parkhurst in Almere. Daltonschool voor mavo, havo en vwo en onderdeel van stichting ASG. Het thema van de dag was digitale geletterdheid.