Terug naar overzicht

Hoe beheerde devices de betrouwbaarheid van toetsing en examinering verhogen.

Zie je het voor je? Computerlokalen met rijen verouderde desktops die eigenlijk alleen nog worden gebruikt voor de centraal examens. Of een school die offline werkt met een FAO-server. Op veel scholen in het voortgezet onderwijs is dat helaas nog steeds het geval. ICT-coördinatoren moeten kunstgrepen toepassen om deze computers of servers geschikt te maken en om de afnames van bijvoorbeeld CSPE’s voor het vmbo, of de kunstvakken voor havo/vwo, soepel te laten verlopen.

En wat te denken van leerlingen met een handschriftbeperking? Zij mogen typen in plaats van schrijven. Maar hoe dan? Op een device zonder internet en dan met een USB stick door de school lopen? Of leerlingen met een dyslexieverklaring, die met een Daisyspeler aan de slag moeten in een apart hokje? Dat terwijl de software van Readspeaker, om het centraal examen te laten voorlezen, gebruikt zou kunnen worden met de programma’s van TextAid, Woots of Test-Correct. Oplossingen die scholen al gebruiken, maar nog niet worden ingezet bij examens.

Diana Rijnberg – docent Engels en Wiskunde

“Voor onze leerlingen op het voortgezet speciaal onderwijs is het examen een belangrijk moment. Op onze school werken de leerlingen met Chromebooks, maar moest het examen nog gemaakt worden in een computerlokaal. Leerlingen vonden dat best lastig, want zij zijn helemaal niet meer gewend om te werken met muis, CD-rom en een knipperend beeldscherm. Dat de examens ook digitaal afgenomen konden worden op een Chromebook was wel bekend, maar we waren bang dat het erg ingewikkeld zou zijn. Maar het werkt juist heel simpel en de leerlingen kunnen gemakkelijk inloggen en aan de slag. Het is een fluitje van een cent. De proefafname vanuit COOL Check hebben we vorig jaar samen met iemand van DUO afgenomen en die zag ook dat het vlekkeloos verliep.”

- Diana Rijnberg

Vereisten voor digitale afname van examens

Facet bestaat uit drie onderdelen: een portal, een afnamemonitor en een afname omgeving voor leerlingen. De portal is voornamelijk voor de school zelf. Hierin staan de leerlinggegevens en worden rapportages opgevraagd. Met de afnamemonitor wordt de afname van de toetsen begeleid en gemonitord. De afname omgeving is speciaal voor leerlingen. In deze omgeving maken zij de toetsen en examens. Ook is er een oefenomgeving. Hiermee kunnen leerlingen zich goed voorbereiden voor toetsen en examens.

Je mag niet zomaar gebruik maken van Facet. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende vereisten:

  • Systeemeisen

    Voordat u Facet kunt gebruiken, moet u een systeemcheck doen. Met een systeemcheck examen controleert u of alles goed werkt. Denk hierbij aan de planning-, afname -, monitoring-, correctie- en inzage van examens en toetsen.

  • Offline afname

    Bij een offline afname worden de examens en de antwoorden tijdelijk opgeslagen op een lokale server van de school. De FAO-server (Facet Afname Offline). De gegevens voor het examen worden naar de onderwijsinstelling gestuurd vóór de afname van het examen. Na het examen worden de resultaten door de FAO-server naar DUO verstuurd en vastgelegd in Facet.

  • Online afname

    Een online afname gaat via logischerwijs via het internet. Dit brengt het voordeel met zich mee dat er bijvoorbeeld geen extra handelingen benodigd zijn voor het inrichten van de FAO-server. Ook is er een persoon minder die geautoriseerd hoeft te worden door de Facet-beheerder.

Waar kan ik de resultaten van de afgenomen examens vinden?

Als Facet is aangezet op het juiste tijdstip, ontvangt de afnameleider in de afnamemonitor van jouw school alle toegangscodes voor leerlingen. De afnameleider zorgt ervoor dat de afname van de toets in goede banen geleid wordt.

  1. Hij of zij zet de Chromebooks klaar voor de toets en deelt de toegangscodes uit aan de leerlingen.
  2. De leerlingen gaan daarna aan de slag met de toets.
  3. Leerlingen kunnen onderdelen van de toets zelf inleveren, maar deze gaat eerst nog langs de afnameleider om te controleren of alle vragen zijn ingevuld.
  4. De toets kan eventueel nog teruggegeven worden aan de leerling om openstaande vragen alsnog in te vullen.
  5. Daarna levert de afnameleider de toets definitief in.


Maak een weloverwogen beslissing.

Er is niets zo vervelend als een digitale omgeving die vooral gedoe oplevert. Steeds meer scholen werken daarom met Chromebooks, deze trend zien we al jaren. Dit vinden we ook niet gek. Ze zijn gebruiksvriendelijk, flexibel, makkelijk in beheer en niet erg voordelig in prijsstelling.
Een ander niet onbelangrijk voordeel: de snelheid.

Binnen tien seconden kan je aan de slag. Als ICT’er kun je apps en websites klaarzetten en beheren, waarmee leerlingen aan de slag kunnen. Ze kunnen dan niet zelf programma’s downloaden, dingen stuk maken of stiekem spelletjes spelen. Leraren kunnen met COOL Focus meekijken met wat gebruikers aan het doen zijn. Je kunt leerlingen dus zonder zorgen op verschillende plekken in het schoolgebouw laten werken.

Kom in contact!

Pieter Boers

Accountmanager VO bij Cloudwise

Ik ben Pieter Boers, sinds 8 jaar werkzaam in het onderwijs; vijf jaar voor de klas en de afgelopen drie jaar buiten de klas. Het werk buiten de klas brengt een nieuwe dynamiek met zich mee. De uitdaging zit ‘m in het adviseren van de scholen en de best passende ICT-oplossing te bespreken. Uitgangspunt hierbij is dat het de onderwijsidentiteit van de school zo goed als mogelijk ondersteunt. Wil je met me in contact komen? Stel gerust je vraag via de mail of ga een connectie met me aan op LinkedIn.

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico