Definitieve kerndoelen digitale geletterdheid: tijd om aan de slag te gaan
Goed nieuws: de definitieve kerndoelen voor digitale geletterdheid zijn gepubliceerd. Daarmee is het landelijk curriculum een flinke stap dichterbij de 21e eeuw. Voor scholen betekent dit: meer duidelijkheid en houvast om leerlingen niet alleen taal- en rekenvaardig, maar ook digitaal en maatschappelijk vaardig te maken.

Waarom deze vernieuwing?
Al jaren klinkt de roep om actualisatie van de kerndoelen. De vorige versie stamt nog uit 2006... Een tijd waarin sociale media nauwelijks bestonden en kunstmatige intelligentie sciencefiction leek. Inmiddels is de werkelijkheid anders: leerlingen groeien op in een wereld vol online informatie, technologische innovaties en maatschappelijke vraagstukken.
De vernieuwde kerndoelen digitale geletterdheid helpen scholen om hierop in te spelen. Ze maken duidelijk wat leerlingen moeten kunnen om veilig en creatief met digitale middelen te werken:
- Kritisch omgaan met informatie
Leerlingen leren signalen van nepnieuws en desinformatie herkennen, bronnen beoordelen en betrouwbare informatie vinden. Dit helpt hen om weloverwogen keuzes te maken in een overvloed aan digitale content. - Veilig en creatief technologie gebruiken
Van online samenwerken tot het verantwoord inzetten van nieuwe AI-tools: leerlingen ontdekken hoe ze technologie op een veilige, productieve en creatieve manier kunnen inzetten. - Begrijpen hoe digitale systemen werken
Leerlingen krijgen inzicht in de mechanismen achter technologie – zoals algoritmes, dataverwerking en beveiliging – zodat ze beter begrijpen hoe deze systemen ons dagelijks leven beïnvloeden en hoe ze hier zelf bewust mee om kunnen gaan.
De planning op hoofdlijnen
De invoering gebeurt gefaseerd:
- Vanaf 2027 worden de vernieuwde kerndoelen digitale geletterdheid (en burgerschap) wettelijk verplicht (beoogde intredingsdatum,1 augustus 2027)
- In 2031 werken alle scholen met het complete vernieuwde curriculum, en wordt er ook op getoetst.
Tot die tijd hebben scholen de ruimte om alvast te experimenteren en ervaring op te doen.
Hoe pak je dit als school aan?
Het kan spannend voelen om zo’n grote vernieuwing te vertalen naar de praktijk. Toch is dit hét moment om stap voor stap te beginnen. Een paar suggesties:
- Formuleer een eigen visie: hoe ziet digitale geletterdheid eruit binnen jullie bestuur en/of school? Wat vinden jullie belangrijk?
- Zorg voor teamontwikkeling: laat onderwijsmedewerkers samen ontdekken wat de kerndoelen betekenen voor hun vak en hun lessen. Professionalisering is waardevol, maar kies een aanpak die past bij jullie context.
- Denk schoolbreed: digitale geletterdheid is geen los vak, maar een thema dat overal in terugkomt. Hoe organiseer je dit in beleid, cultuur en lespraktijk?
- Begin klein en praktisch: start met een pilot rond één project of thema. Zo kun je ervaring opdoen, ontdekken wat werkt en het stap voor stap uitbreiden, zonder meteen het hele onderwijsprogramma om te gooien.
- Werk samen met anderen: er zijn volop netwerken, leergemeenschappen en initiatieven waarin scholen ervaringen uitwisselen en samen leren.
De sleutelrol van specialisten en i-coaches
De invoering van digitale geletterdheid vraagt om meer dan alleen nieuwe lesplannen. Het gaat om een cultuurverandering binnen de school. Daarbij spelen specialisten digitale geletterdheid en i-coaches een steeds belangrijkere rol.
- Specialisten digitale geletterdheid zijn leerkrachten die inhoudelijke expertise meebrengen. Zij helpen teams om de kerndoelen te vertalen naar concrete leerlijnen, activiteiten en projecten.
- I-coaches zorgen dat visie, ICT en didactiek bij elkaar komen. Ze begeleiden collega’s, inspireren met voorbeelden en zorgen dat digitale middelen onderbouwd, effectief en veilig worden ingezet in de klas.
Door deze rollen te versterken, maak je de kans groter dat digitale geletterdheid niet iets “extra’s” wordt, maar echt onderdeel van het DNA van de school.
Cloudwise helpt onderwijs vooruit
Voor ons bij Cloudwise zijn deze ontwikkelingen een bevestiging van waar we dagelijks mee bezig zijn: scholen ondersteunen bij het inzetten van IT die werkt voor onderwijs. Met de nieuwe kerndoelen krijgt digitale geletterdheid een vaste plek in het curriculum en dat vraagt om slimme keuzes in visie, middelen en professionalisering.
Daar helpen we graag bij. Via de Cloudwise Academy en onze kennisdeling inspireren we scholen met praktische handvatten, opleidingen en begeleiding om direct mee aan de slag te gaan. Zo bouwen we samen aan onderwijs dat leerlingen de digitale vaardigheden meegeeft die ze nodig hebben voor hun toekomst.
Van kerndoel naar klas
Met de komst van de nieuwe kerndoelen digitale geletterdheid wordt dit thema een vast onderdeel van het curriculum. Dat vraagt om onderwijsprofessionals die weten hoe je deze doelen vertaalt naar de praktijk. In de opleiding Specialist Digitale Geletterdheid ontwikkel je de kennis en vaardigheden om digitale geletterdheid structureel te integreren in het onderwijs en collega’s hierin mee te nemen.

Gerelateerde artikelen

Onze nieuwe professionaliseringsgids is uit
Ontdek praktische adviezen, handige informatie en waardevolle inzichten die het onderwijs verder helpen.

Helen Parkhurst zet vol in op digitale geletterdheid met studiedag
Een studiedag kan helpen richting te geven aan denken en doen rond een bepaald thema. Cloudwise heeft al heel wat scholen ondersteund bij het organiseren van zo’n studiedag. Op 11 februari 2025 was het de beurt aan Helen Parkhurst in Almere, Daltonschool voor mavo, havo en vwo en onderdeel van stichting ASG. Het thema van de dag was digitale geletterdheid.

“Onze i-coaches staan nu een stuk steviger in hun schoenen”
Cloudwise en PCBO ontwikkelden samen een tweejarig maatwerktraject voor i-coaches om te werken aan professionalisering en de implementatie van digitale geletterdheid in het onderwijs. De i-coaches moesten worden opgeleid tot experts met de kennis, ervaring en skills waar deze tijd om vraagt.