Skip to main content

Hoe beheerde devices de betrouwbaarheid van toetsing en examinering verhogen.

Datum: 10-6-2024
Auteur: Pieter Boers

Zie je het voor je? Computerlokalen met rijen verouderde desktops die eigenlijk alleen nog worden gebruikt voor de centraal examens. Of een school die offline werkt met een FAO-server.  Op veel scholen in het voortgezet onderwijs is dat helaas nog steeds het geval. ICT-coördinatoren moeten kunstgrepen toepassen om deze computers of servers geschikt te maken en om de afnames van bijvoorbeeld CSPE’s voor het vmbo, of de kunstvakken voor havo/vwo, soepel te laten verlopen.

En wat te denken van leerlingen met een handschriftbeperking? Zij mogen typen in plaats van schrijven. Maar hoe dan? Op een device zonder internet en dan met een USB stick door de school lopen? Of leerlingen met een dyslexieverklaring, die met een Daisyspeler aan de slag moeten in een apart hokje? Dat terwijl de software van Readspeaker, om het centraal examen te laten voorlezen, gebruikt zou kunnen worden met de programma’s van TextAid, Woots of Test-Correct. Oplossingen die scholen al gebruiken, maar nog niet worden ingezet bij examens.

Digitaal examens afnemen is eenvoudig.

Veel scholen denken dat het erg ingewikkeld is om de examens op een beheerd device af te nemen, maar de eisen zijn met de jaren erg versoepeld:

  • Een examensecretaris hoeft niet meer bij de Helpdesk Facet te melden dat een school bv. een Chromebook gebruikt. 
  • Een school hoeft niet meer via een formulier te verklaren dat zij zich aan de voorwaarden zal houden. 
  • De specifieke voorwaarde dat het scherm minimaal 14 inch moet zijn geldt niet meer; ook 11,6 inch is toegestaan. 

De meeste Chromebooks en laptops, zo blijkt uit onderzoek van Kennisnet, zijn van dit formaat. Hierdoor ontstaat de ideale situatie dat een leerling oefent, toetst en examineert op zijn eigen Chromebook of laptop.

Het Aventurijncollege in Bergen op Zoom en ISW Hoogeland in Naaldwijk gingen je onder andere al voor. Zij toetsen en examineren op Chromebooks met de Facet app.

Diana Rijnberg docent Engels en Wiskunde

“Voor onze leerlingen op het voortgezet speciaal onderwijs is het examen een belangrijk moment. Op onze school werken de leerlingen met Chromebooks, maar moest het examen nog gemaakt worden in een computerlokaal. Leerlingen vonden dat best lastig, want zij zijn helemaal niet meer gewend om te werken met muis, CD-rom en een knipperend beeldscherm. Dat de examens ook digitaal afgenomen konden worden op een Chromebook was wel bekend, maar we waren bang dat het erg ingewikkeld zou zijn. Maar het werkt juist heel simpel en de leerlingen kunnen gemakkelijk inloggen en aan de slag. Het is een fluitje van een cent. De proefafname vanuit COOL Check hebben we vorig jaar samen met iemand van DUO afgenomen en die zag ook dat het vlekkeloos verliep.”

Vereisten voor digitale afname van examens

Facet bestaat uit drie onderdelen: een portal, een afnamemonitor en een afname omgeving voor leerlingen. De portal is voornamelijk voor de school zelf. Hierin staan de leerlinggegevens en worden rapportages opgevraagd. Met de afnamemonitor wordt de afname van de toetsen begeleid en gemonitord. De afname omgeving is speciaal voor leerlingen. In deze omgeving maken zij de toetsen en examens. Ook is er een oefenomgeving. Hiermee kunnen leerlingen zich goed voorbereiden voor toetsen en examens.

Je mag niet zomaar gebruik maken van Facet. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende vereisten:

Voordat u Facet kunt gebruiken, moet u een systeemcheck doen. Met een systeemcheck examen controleert u of alles goed werkt. Denk hierbij aan de planning-, afname -, monitoring-, correctie- en inzage van examens en toetsen.

Bij een offline afname worden de examens en de antwoorden tijdelijk opgeslagen op een lokale server van de school. De FAO-server (Facet Afname Offline). De gegevens voor het examen worden naar de onderwijsinstelling gestuurd vóór de afname van het examen. Na het examen worden de resultaten door de FAO-server naar DUO verstuurd en vastgelegd in Facet.

Een online afname gaat via logischerwijs via het internet. Dit brengt het voordeel met zich mee dat er bijvoorbeeld geen extra handelingen benodigd zijn voor het inrichten van de FAO-server. Ook is er een persoon minder die geautoriseerd hoeft te worden door de Facet-beheerder.

Hoe werkt examineren met Facet?

Zoals eerder gezegd kan en school niet zomaar gebruik maken van Facet. Heeft jouw school geen systeembeheerder die dit organiseert en regelt, neem dan contact op met je ICT-partner. De school stuurt de datum & tijdstip van de toets en een lijst met nummers van Chromebooks die gebruikt gaan worden naar de ICT-partner toe. Deze zet vervolgens de Chromebooks in Facet-modus. Heb je wel een systeembeheerder dan kan die persoon ook zelf de Facet modus aan- en uitzetten.

Waar kan ik de resultaten van de afgenomen examens vinden?

Als Facet is aangezet op het juiste tijdstip, ontvangt de afnameleider in de afnamemonitor van jouw school alle toegangscodes voor leerlingen. De afnameleider zorgt ervoor dat de afname van de toets in goede banen geleid wordt. 

  1. Hij of zij zet de Chromebooks klaar voor de toets en deelt de toegangscodes uit aan de leerlingen.
  2. De leerlingen gaan daarna aan de slag met de toets.
  3. Leerlingen kunnen onderdelen van de toets zelf inleveren, maar deze gaat eerst nog langs de afnameleider om te controleren of alle vragen zijn ingevuld.
  4. De toets kan eventueel nog teruggegeven worden aan de leerling om openstaande vragen alsnog in te vullen.
  5. Daarna levert de afnameleider de toets definitief in.

Wat als je nog geen gebruik maakt van beheerde devices?

Nog niet alle leerlingen in de bovenbouw beschikken over een beheerd apparaat. Op een eigen of onbeheerd (BYOD) device kun je immers geen Facet app installeren. Dit is naar onze mening geen duurzame, op de toekomst gerichte, oplossing. Gelukkig zien we dat steeds meer scholen in het voortgezet onderwijs ervoor kiezen om de computerlokalen in te wisselen voor oplaadbare karren met daarin bijvoorbeeld beheerde Chromebooks.

We bieden verschillende manieren aan om de gegevensbeveiliging en het bewustzijn rondom dit onderwerp te verbeteren, ongeacht je rol in de organisatie. Samen kunnen we bijdragen aan een veiligere omgeving zonder stress voor zowel je leerlingen als je schoolmedewerkers.

Maak een weloverwogen beslissing.

Er is niets zo vervelend als een digitale omgeving die vooral gedoe oplevert. Steeds meer scholen werken daarom met Chromebooks, deze trend zien we al jaren. Dit vinden we ook niet gek. Ze zijn gebruiksvriendelijk, flexibel, makkelijk in beheer en niet erg voordelig in prijsstelling.
Een ander niet onbelangrijk voordeel: de snelheid.

Binnen tien seconden kan je aan de slag. Als ICT’er kun je apps en websites klaarzetten en beheren, waarmee leerlingen aan de slag kunnen. Ze kunnen dan niet zelf programma’s downloaden, dingen stuk maken of stiekem spelletjes spelen. Leraren kunnen met COOL Focus meekijken met wat gebruikers aan het doen zijn. Je kunt leerlingen dus zonder zorgen op verschillende plekken in het schoolgebouw laten werken.

Hoe zit het ook alweer met een Chromebook?

Op een Chromebook staat alleen Chrome OS, het besturingsprogramma van Google. Je werkt volledig in de cloud en niet via een harde schijf. Alles speelt zich dus online af. Dit maakt een Chromebook een stuk voordeliger dan andere devices, want je hebt geen prijzige besturingsprogramma’s of software nodig. Google heeft voor het onderwijs een gratis variant van Google for Education ontwikkeld, waarmee leraren en leerlingen eenvoudig opdrachten kunnen maken.

Door middel van het Device as a Service (DaaS) zetten scholen beheerde devices probleemloos in voor toetsen en examens. Daarbij wordt het beheer en de technische ondersteuning volledig geregeld en gerealiseerd door Cloudwise. De devices zijn alvast ingericht met de Facet-examenomgeving en de digitale toetsomgeving.

Cloudwise Chromebook

Kom in contact!

Pieter Boers

Accountmanager VO bij Cloudwise

Ik ben Pieter Boers, sinds 8 jaar werkzaam in het onderwijs; vijf jaar voor de klas en de afgelopen drie jaar buiten de klas. Het werk buiten de klas brengt een nieuwe dynamiek met zich mee. De uitdaging zit ‘m in het adviseren van de scholen en de best passende ICT-oplossing te bespreken. Uitgangspunt hierbij is dat het de onderwijsidentiteit van de school zo goed als mogelijk ondersteunt. Wil je met me in contact komen? Stel gerust je vraag via de mail of ga een connectie met me aan op LinkedIn.

Support