Skip to main content

Programmeren in de klas

Trainingsduur: 4 sessies van 2 uur | PO | Op locatie | Max. 20 personen | Cursus

Computational thinking is één van de vier domeinen binnen digitale geletterdheid. Bij computational thinking gaat het om het praktisch en creatief inzetten van (digitale) tools om een probleem op te lossen. Hoewel programmeren niet hetzelfde is als computational thinking, is het wel een mooi middel om ermee aan de slag te gaan!

Details

Tijdsduur: 4 sessies van 2 uur

Doelgroep
Basisonderwijs
Schoolteams
ICT-coördinatoren
Leraren

Locatie: bij jou op school

Maximaal 20 personen

Programmeren in de klas

Tijdens de cursus worden de twaalf onderdelen van programmeren behandeld. Deze twaalf programmeeronderdelen komen voort uit de analyse die gebruikt is om de Kieswijzer Programmeren te ontwikkelen. Er wordt een verband gelegd tussen wat de onderdelen betekenen en hoe dit terug te vinden is in het lesmateriaal. Dit doen we door met lesmateriaal voor de onder-, midden- en bovenbouw aan de slag te gaan. Op deze manier leer je de twaalf programmeeronderdelen herkennen in bestaand en in toekomstig lesmateriaal.
Wil je meer weten over de twaalf onderdelen van programmeren? Bekijk de video’s van Code in de keuken!

Wat ga je leren?

  • De betekenis van de twaalf onderdelen van programmeren 
  • Herkennen van de twaalf onderdelen van programmeren in lesmateriaal 
  • Praktische ideeën opdoen om programmeren in te zetten in de klas (ook unplugged)
  • Werken aan de aanbodsdoelen van SLO

Hoe ziet de cursus eruit?

Deze cursus wordt aangeboden volgens het ‘flipping the classroom’ model. Dit betekent dat je je voorbereidt op de gezamenlijke sessies: je neemt aangeboden theorie door en oefent zelf met de materialen. Houd daarom rekening met ongeveer 2 uur studietijd voorafgaand aan iedere sessie. Tijdens de sessies besteden we aandacht aan reflectie en verdieping, gaan we aan de slag met diverse materialen én bespreken we met elkaar hoe dit onderdeel van digitale geletterdheid een vaste plek kan krijgen in jullie onderwijs.

De cursus is samengesteld door onze partners Stichting Groningen Programmeert en de Pedagogische Academie van de Hanzehogeschool Groningen. Het lesmateriaal is uitvoerig door studenten van de pedagogische academie in de praktijk getest.

Academy - Programmeren in de klas

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Support