Skip to main content

Hoi Pippeloi is een integraal kindercentrum waar het onderwijs en de kinderopvang volledig met elkaar worden verweven. Voor elk kind wordt een ‘Kindontwikkelplan’ op maat gemaakt.

De school heeft als een van de eerste scholen van Nederland kennisgemaakt met COOL Check van Cloudwise. Leerkracht Sharlina Poelstra vertelt hoe dit is verlopen.

Wat was voor jullie de reden om met COOL Check aan de slag te gaan?
Bij ons werken de kinderen vanaf de middenbouw allemaal op een eigen device. Het is natuurlijk handig om grip te hebben op welke website ze hebben openstaan en of ze doen wat ze zouden moeten doen. Een ander tabblad is zo geopend en zo gesloten. Daarbij is het ook fijn dat we met Classroom werken. Ze hebben daar een e-mailadres voor nodig, dat is allemaal geregeld via het COOL platform. En daar kwam COOL Check nu dus bij.

We zochten iets waarmee we de Chromebooks konden beheren. Toen zijn we uitgekomen bij COOL en dat beviel ons erg goed. Ik heb vanaf dat moment veel contact gehad met een projectmedewerker van Cloudwise, en die heeft ons hierin meegenomen. Vanaf het begin vond ik het al echt top. Wij werken met het volgen van kinderen op hun eigen tempo, dus het is voor ons heel fijn dat wij individueel of in groepjes toetsen kunnen afnemen. En dat het ook in een beveiligde omgeving plaatsvindt.

Hoe ben je van start gegaan?
Uiteindelijk zijn we gaan testen met de Diatoetsen. We wilden die afnemen in de midden- en bovenbouw. Toen we werden gevraagd om mee te doen met de pilot waren we meteen enthousiast.

We hebben de Diatoets als experiment genomen zodat we de ervaringen naast elkaar konden leggen: met en zonder COOL Check. Bij de kinderen in de middenbouw die dezelfde toets in COOL Check maakten, veranderde de mindset. Er ging een knop om en de klas kreeg een bepaalde serieusheid: ‘ok, we gaan een examen doen.’ Daardoor kwam er focus. Ik ben echt blij dat we dat op die manier hebben getest. Het is achteraf een hele goede keuze geweest om zo te beginnen. We wilden een afgesloten leeromgeving en dat was COOL Check. Er was bij deze groep geen stress en er ontstond focus. Het verschil met de bovenbouw, waar ze voor de test niet met COOL Check werkten, was volgens collega’s ook voelbaar in de klas. Dat heeft de meeste impact gemaakt.

In welke leersituaties zet je COOL Check in?
Wij werken met Diatoetsen, daar gaan we COOL Check sowieso voor inzetten. En vanaf nu ook structureel, dus het is geen experiment meer. Verder hebben wij een zelf ontwikkelde taalmethodiek. Daar willen we toetsen voor gaan maken, zodat kinderen na een half jaar telkens de informatie die ze hebben geleerd kunnen toetsen in COOL Check. Naast het serieuze gevoel dat erbij komt geeft het ons ook overzicht van wie wat aan het doen is. We gaan het inzetten in zowel de onderbouw als de bovenbouw, en dan vooral bij taal en rekenen en de Diatoetsen natuurlijk.

Hoe heeft COOL Check je geholpen?
Voor mij was het heel fijn dat ik makkelijk een toets klaar kan zetten. En wat ik heel prettig vind is dat je heel makkelijk een nieuwe toets of examen kan aanmaken in de COOL Check-app. Je kunt bijvoorbeeld ook een individueel kind toevoegen omdat die ziek is geweest. Dan krijgt alleen dat kind het nieuwe toets te zien. Dat werkt heel prettig en daardoor kun je ook diezelfde focusgerichte mindset terughalen, waardoor het niet vervelend is dat een leerling nog iets moet inhalen. Het heeft mij vooral geholpen in het klaarzetten en kijken of iedereen begonnen is. Dan is het heel fijn dat COOL Check gewoon werkt met het COOL platform. Dat ik dus kon meekijken, en dat het gewoon werkte was ook heel tof.

Welke reacties krijg je van leerlingen?
Ze vinden het echt wel een mooi programma. En ik heb het gevoel dat ze ook echt wel snappen van ‘oh dit is wat serieuzer’, en dat is ‘fijner dan gewoon inloggen voor een toets via het platform’. Omdat het een pilot was ging niet alles meteen vlekkeloos. Zo werden we een keer uit het programma gezet. Gelukkig is dat gelijk opgelost. Dat wisten we ook van tevoren, dat zoiets kan gebeuren bij een pilot. Dat maakt het ook wel weer spannend. We hebben de kinderen en collega’s erin meegenomen en gevraagd wat zij ervan vonden. Wat ik het fijnste vond is dat de leerlingen tijdens de toets niks konden opzoeken. Het echt een afgezonderd iets. Ze kunnen niks openen en ze kunnen nergens op klikken. Ze kunnen de toets inleveren en er wordt gevraagd ‘Weet je het zeker?’

Ook de Diatoets werkte heel fijn, het was heel overzichtelijk vonden ze. Dat gaf mij als leerkracht een gerust gevoel, omdat je ook wilt dat er niet gespiekt of gegoogled wordt. Ik kan vanaf mijn eigen scherm zien wat ze aan het doen zijn en of dat klopt, en dat geeft mij een ontzettend rustig gevoel tijdens een toets.

Het is heel fijn dat COOL Check gewoon werkt met het COOL platform. Dat ik digitaal kan meekijken is ook heel tof!

Sharlina PoelstraLeerkracht Hoi Pippeloi

Heb je tips voor andere collega’s?
Ja, probeer het! Gewoon doen. In het begin dacht ik ook, ‘Ja wat moet ik doen dan? Een dictee of een vraag of een een quizje? En wat ga je dan doen?’ Ik merkte dat ik daar in het begin zelf ook heel erg onzeker over was, want er zijn best veel mogelijkheden. Om het voor mezelf uit te proberen heb ik het eerst in het klein met vier kinderen uitgeprobeerd. Toen heb ik gewoon gezegd: ‘typ vijf zinnen met deze woorden.’ Iets dat ze sowieso kunnen, gewoon om even te zien wat ze ervan vinden.

Door kinderen daarin mee te nemen en het samen te laten uitproberen ontstaat er een gevoel van: het is een probeersel dus als het niet lukt is het niet erg. Al doende kwam ik erachter wat de mogelijkheden waren en hoeveel kansen er in COOL Check liggen. Zo word je er zelf vaardiger in. Dus ik zeg tegen andere scholen: gewoon uitproberen en gewoon gaan doen!

Zo raken leerlingen er ook aan gewend waardoor ze vaak wat minder nerveus zijn of het minder spannend gaan vinden als er een echte toets is. Ik denk dat je de concentratie van kinderen hiermee nog meer versterkt. Dus op het moment dat je dezelfde app een keer gebruikt om iets leuks te proberen, desnoods laat je ze een verhaal typen over hun eigen huisdier, dan krijg je een gevoel van ‘oh, het kan wel en het lukt me’. Ze worden bekend met de termen ‘examen’, ‘examen’ inleveren’ en met het klokje dat aftelt. Als je dan ziet welk effect het heeft wanneer je wel een serieuze toets afneemt, dan is dat alleen maar positief.

Over de school
Hoi Pippeloi is een vertrouwde partner in de dagelijkse zorg voor kinderen in en rond Veendam met diverse soorten kinderopvang. Hoi Pippeloi biedt een veilige, continu bewegende en leerrijke omgeving (zowel binnen als buiten). Kinderen en medewerkers krijgen bij Hoi Pippeloi de ruimte om zichzelf te ontwikkelen, hun talenten te ontdekken en te benutten, en kennis te delen en te vergroten.

Feiten & cijfers

  • Locatie: Veendam
  • Integraal kindercentrum
  • 70 leerlingen, 10 medewerkers
  • Producten & diensten via Cloudwise: COOL portaal, Chromebooks én COOL Check

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw school of wil je een COOL Check demo boeken? Vul dan je gegevens in en wij nemen contact met je op.

Leave a Reply

Support