Skip to main content
Geen categorie

Enquête spiekgedrag en digitaal onderwijs

By 8 februari 2022februari 10th, 2022No Comments

Door de coronacrisis hebben leerlingen in het basisonderwijs de afgelopen twee jaar veel thuisgezeten en onderwijs op afstand gevolgd. Leerlingen hebben hierdoor veel ervaring opgedaan met zelfstandig werken en digitaal onderwijs. Veel taken, oefeningen en opdrachten zijn uitgevoerd, zonder toezicht van de leerkracht of ouder. Een van de nadelen hiervan is dat leerlingen veelvuldig thuis gebruik hebben gemaakt van niet-toegestane hulpmiddelen zoals Google, de rekenmachine, spellingscontrole en chatprogramma’s. Dit lijkt een landelijke trend te worden, waardoor leerling resultaten uit oefeningen en opdrachten niet altijd betrouwbaar zijn. Dit is nu ook op school terug te zien bij het maken van toetsen in een onbeveiligde omgeving of oefensoftware van Snappet en Gynzy.

Om een beter beeld te krijgen van het spiekgedrag van kinderen bij het maken van digitale toetsen, vragen we jullie medewerking voor een klein onderzoek. Onderstaand een enquête naar digitaal spieken in het basisonderwijs (groep 6 t/m 8), die we graag aan jullie leerlingen (anoniem) willen voorleggen. Mochten leerlingen namelijk vaker gebruiken maken van niet-toegestane hulpmiddelen, is dit wellicht een signaal om dit breder op te pakken. Leerling resultaten en data om op te sturen zijn dan niet altijd betrouwbaar en vergelijkbaar. We zullen dit dan met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verder oppakken. Willen jullie de enquête in deze link verspreiden onder jullie leerlingen?

Onderstaande URL kopiëren in de browser kan ook:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeeUNoaVIWvCl8-08ZYXKyop818glavvGjU-9tjro3R7XDb1A/viewform

Support