is succesvol aan je winkelwagen toegevoegd.
Blog

9 redenen om in het nieuwe schooljaar te starten met Google Classroom

By 5 september 2018 No Comments

Steeds meer scholen gaan aan de slag met Chromebooks in de klas. Daarom is het handig om alle opdrachten en werkstukken op één plek te verzamelen. Google Classroom biedt hiervoor de ideale oplossing. Ken je Google Classroom nog niet? Lees dan hier waarom je er vandaag nog mee moet starten!

Korte introductie: Google Classroom
Google Classroom is een van de apps uit het G Suite for Education pakket en kun je zien als het digitale klaslokaal. Zet opdrachten klaar, kijk met leerlingen mee als ze opdrachten maken en geef gelijk feedback. Na het inleveren kun je direct een cijfer toekennen en de voortgang van de leerling inzien.

Reden 1: alles in 1 omgeving
Alle meldingen over opdrachten en werkstukken blijven binnen Google Classroom. Als docent ontvang je dus niet 100 e-mails als een leerling een document deelt of tussentijds zijn opdracht aanpast.

Reden 2: automatische kopie
Docenten kunnen een werkblad maken in Google Docs, Presentaties of Spreadsheets en deze delen in Google Classroom. Elke leerling krijgt automatisch een kopie van dit bestand. Zo gaan leerlingen dus niet aan de slag in het originele bestand.

Reden 3: koppeling met Google Drive
Google Classroom maakt zelf een overzichtelijke structuur binnen Google Drive. Dit zorgt ervoor dat jij al het werk van leerlingen in één overzicht hebt, maar de leerlingen alleen hun eigen werk zien. Zo heb je niet na het geven van één opdracht een gigantische verzameling van losse documenten in ‘Gedeeld met mij’.

Reden 4: meekijken & snel feedback geven
In Google bestanden kun je samen in een bestand werken. Hierdoor kun je altijd meekijken met de leerling en direct feedback geven als dit nodig is.

Reden 5: opdrachten inplannen, deadlines en makkelijk differentiëren
In Google Classroom is het mogelijk om in 1 keer meerdere opdrachten klaar te zetten voor jouw klassen (in de ‘Planning’). Kies zelf een datum en tijdstip waarop de opdrachten zichtbaar worden voor de leerlingen. Daarnaast kun je voor elke opdracht een deadline instellen. De bewerkrechten van de leerlingen vervallen op de ingestelde deadline. Zo kunnen leerlingen niet stiekem na het inleveren nog kleine aanpassingen doen. Per opdracht kun je instellen welke leerlingen deze opdracht te zien krijgen.

Reden 6: snel de voortgang en resultaten zichtbaar
Google Classroom houdt bij welke opdrachten een leerling nog moet maken of al gemaakt heeft. Op deze manier kun je met 1 klik op een specifieke leerling zijn voortgang bekijken. Makkelijk voor de 10-minutengesprekken!

Reden 7: zelf lesgroepen aanmaken
Docenten maken altijd zelf de lesgroepen aan in Google Classroom. Naast reguliere groepen (groep 1, 2 etc.) kun je ook een lesgroep aanmaken met leerlingen uit verschillende klassen waar je les aan geeft ( bijv. voor een bijlesklas).

Reden 8: berichten hergebruiken
Heb je dit jaar groep 7 en ga je investeren in het maken van allerlei opdrachten en vragen? Als je volgend jaar weer lesgeeft aan groep 7, kun je al deze berichten hergebruiken. Dit scheelt je volgend jaar veel tijd en werk! Je kunt ook een collega toevoegen aan de lesgroep zodat hij/zij jouw opdrachten kan hergebruiken.

Reden 9: handige koppeling met COOL portaal
Gebruik je ons COOL portaal? Maak dan in COOL jouw lesgroep aan. Op deze manier kun je gemakkelijk de hele klas toevoegen aan Google Classroom zonder dat leerlingen zichzelf aan hoeven te melden met een groepscode of een uitnodiging moeten accepteren. Bovendien zorgt de nachtelijke synchronisatie met het leerlingadministratiesysteem (LAS) ervoor dat leerlingen die zichzelf “per ongeluk” uitschrijven, weer toegevoegd worden in Classroom.

Nieuw in Google Classroom


Google Classroom heeft een grote update gekregen in augustus 2018. Er zijn een aantal dingen veranderd door de update. Hieronder de belangrijkste veranderingen:

Tabbladen in Classroom
In Google Classroom zie je bovenaan het scherm een verdeling in 3 tabbladen: updates, schoolwerk en mensen. Bij updates zie je berichten van de docent, bij schoolwerk zie je alle lopende opdrachten en projecten en bij mensen zie je jouw klas met bijbehorende docenten. Het schoolwerk is nu beter gestructureerd in onderwerpen. Meer structuur voor leerkracht en leerling.

Classwork tab toegevoegd
Als je een opdracht klaarzet, kun je een Google document erbij zetten. Door de update kun je vanuit één ingeleverd Google document wisselen tussen de documenten van leerlingen. Zo hoef je nooit meer 30 tabbladen open te hebben om alles na te kijken. Super handig!

Comment balk toegevoegd
Als je in een Google document van een leerling nakijkt, zet het programma je automatisch op ‘suggesties doen’. Zo kun je direct met nakijken beginnen.

Vooraf punten toekennen
Sinds de update kun je van te voren al punten opgeven bij een opdracht. Zo weten leerlingen al voordat ze beginnen hoeveel de opdracht meetelt voor hun rapport.

Reactie achterlaten

Support