Skip to main content

Tijdens de lunch vertelde je collega over een handige website die ze gevonden had met leuke oefeningen voor de rekenles. Zelf zou je ook vaker aan de slag willen gaan met digitaal lesmateriaal in jouw klas, maar je weet niet zo goed waar je moet beginnen. Herkenbaar? Digitaal lesmateriaal is populairder dan ooit. Toch is niet elke leerkracht dagelijks op zoek naar de nieuwste apps of handige websites om te gebruiken in de klas. Dat is best zonde want er zijn veel handige apps en websites die de lessen net wat leuker en interactiever maken. Ben jij een leerkracht en weet je niet waar je moet beginnen? Lees dan snel verder!

Zoeken en je zult vinden!
Het zoeken naar bruikbaar digitaal lesmateriaal kan je even wat tijd kosten, maar collega’s kunnen je vast ook helpen. Misschien kennen zij al inspirerende websites of hebben ze al materiaal verzameld waarmee jouw klas aan de slag kan gaan.

Wij hebben ook een aantal handige websites voor je op een rijtje gezet:

Meester Sander is een enthousiaste kleutermeester die altijd de nieuwste apps en websites test voor in zijn klas. Werk jij met Chromebooks in de onderbouw? Download dan gratis het e-book van meester Sander met 10 toffe lesideeën.

Alles op een rijtje
Inmiddels heb je veel gelezen (en gehoord) over digitaal lesmateriaal. Nu is het tijd om al deze bronnen kritisch te gaan beoordelen. Voor welke groep(en) en leeftijd(en) is het materiaal geschikt? Wat gaan de leerlingen leren? Kun je hier direct mee aan de slag of moet je als leerkracht nog veel voorbereiden? Gebruik deze vragen om al het materiaal wat je gevonden hebt, te beoordelen. Maak een duidelijk overzicht in bijvoorbeeld Google Spreadsheets zodat je deze makkelijk kunt delen met collega’s. Gebruik voor het gemak deze Google Spreadsheets.

Ga aan de slag
Als je het overzicht af hebt, kun je (na mogelijk overleg met je ICT’er) aan de slag met het nieuwe lesmateriaal in jouw klas. Het is belangrijk om het nieuwe materiaal goed te testen. Bespreek vooraf met de leerlingen wat er nieuw is en plan evaluatiemomenten in om te zien hoe de leerlingen het nieuwe materiaal ervaren. Wat hebben ze geleerd? Wat vonden ze leuk? Wat vonden ze moeilijk? Werkte het materiaal goed? Welke leerdoelen zijn behaald? Het evalueren met de klas is een belangrijk onderdeel om het succes te bepalen van het nieuwe materiaal. Nog een tip: gebruik een Google formulier om makkelijk en snel de evaluatie af te nemen.

Evalueer met je team
Gebruik je team om ervaringen met nieuw materiaal te delen. Misschien hebben andere klassen ook baat bij het nieuwe lesmateriaal. Vergeet vooral niet om de ICT’er er ook bij te betrekken. Hij of zij zal ook interesse hebben in nieuw digitaal materiaal en mogelijk nog aanvullingen hebben waar je van kunt leren.

Heb jij nog leuke tips voor je onderwijscollega’s? Laat het weten in een reactie en help elkaar!

Leave a Reply

Support