Skip to main content

Toetsen en examineren op vier beveiligingsniveaus

Scholen zijn vaak zelf verantwoordelijk voor het veilig afnemen van digitale (eind)toetsen en (school)examens. Het is van belang dat je als school de goede keuze maakt voor een toets- of examenoplossing. Een verkeerde keuze kan achteraf tot vervelende situaties leiden. Oplossingen voor toetsing en examinering zijn er in verschillende vormen:

  • Van open source, tot platformonafhankelijk.
  • Van beheerd tot onbeheerd.
  • Van een beetje veilig, tot heel veilig.

Ons advies is:

Voor belangrijke toetsen ga je altijd voor een zo hoog mogelijk niveau van beveiliging en zorg dat kandidaten bekend zijn met deze omgeving die door de school wordt beheerd. Voor een betrouwbaar resultaat is bekendheid met het apparaat en omgeving immers cruciaal.

Keuze maken in beveiligingsniveau

Wil je gedoe voorkomen tijdens digitale toetsen en examens in een veilige omgeving, zorg dan voor beheerde apparaten, dan kom je zo goed als nooit voor verrassingen te staan.

Verder is het zaak een goede afweging te maken tussen het doel en belang van de toets en de te nemen maatregelen, budget en de aanwezige kennis van de gebruikers. Het onderstaande overzicht helpt je bij het maken van de juiste keuze voor toets en oplossing aan de hand van de verschillende niveaus van beveiliging, rekening houdend met de eigen wensen en eisen.

Niveau 1: Fullscreen modus

Met behulp van een vaste toetscombinatie wordt de browser beperkt tot het gedeelte onder de taakbalk. De kandidaat kan op dat moment geen andere tabbladen zien of gebruiken.

Voordelen:

  • Eenvoudig toe te passen.
  • Beschikbaar voor alle apparaten en systemen.
  • Het stelt je in staat om snel leerlingen te beperken in de mogelijkheden op hun device.
Nadelen:
  • Het kan eenvoudig omzeild worden door verschillende toetscombinaties. Soms zelfs al enkel met de Escape-knop.
  • Er is goed toezicht nodig vanuit een docent of surveillant.
  • Er kunnen screenshots gemaakt worden.
  • Leerlingen kunnen (nog steeds) eenvoudig met elkaar chatten.
  • Andere tabbladen kunnen met een omweg alsnog eenvoudig geopend worden.

Niveau 2: Lockdown browser

Gebruikers kunnen geen nieuw tabblad openen of naar een andere website gaan. Bepaalde toetsenbordfuncties, toetscombinaties en muismenu’s zijn uitgeschakeld. Een lockdown browser werkt op een volledig scherm en kan niet worden geminimaliseerd.

Voordelen:

  • Eenvoudig toe te passen.
  • Een leerling moet echt aanzienlijk meer moeite doen om te spieken of frauderen. Het is niet zo eenvoudig als bij de Full Screen modus.
  • Het stelt je in staat om snel leerlingen te beperken in de mogelijkheden op hun device.
Nadelen:
  • Een Lockdown browser moet altijd gedownload en geïnstalleerd worden en heeft daarmee meer impact op het apparaat en de afspraken die je hierover moet maken.
  • Door programma’s op de achtergrond te laten draaien kan de browserbeveiliging toch nog opgeheven worden.
  • Omdat het niet 100% veilig is, is er nog steeds toezicht nodig.

Niveau 3: Online proctoring

Het apparaat wordt in zijn geheel overgenomen. Een vergaand instrument welke naast het beveiligen van de browser, kan een surveillant op afstand, al dan niet geautomatiseerd meekijken en luisteren met de leerling.

Voordelen:

  • Heeft dezelfde mogelijkheden als het niveau Lockdown Browser, maar biedt daarnaast de mogelijkheid om op afstand, dus bijvoorbeeld wanneer een leerling thuis is, mee te kijken met een apparaat.
  • Geen noodzaak voor fysieke surveillance.

Nadelen:

  • Er zijn richtlijnen waaraan je dient te voldoen voordat je gebruik mag maken van Online Proctoring.
  • Privacy Technisch zitten er vrij veel haken en ogen aan Online Proctoring. Denk bijvoorbeeld aan toestemming voor het gebruik van de camera en de omgeving die hierbij ook wordt vastgelegd.
  • Enige kennis van het systeem benodigd om het op de juiste manier te kunnen gebruiken.

Niveau 4: Kioskmodus

De kiosk neemt als het ware het gehele Windows of Chrome apparaat over en zorgt ervoor dat alle toepassingen (boven en onder water) worden afgesloten.

Voordelen:

  • Geen technische kennis nodig in gebruik.
  • Toetscombinaties, geïnstalleerde toepassingen of apps en eventuele voorkeuren kunnen niet meer worden gebruikt.
  • Het is niet meer mogelijk om screenshots te maken en plug-ins te verwijderen.
  • Een apparaat kan op verschillende manieren in de kiosk worden opgestart.

Nadelen:

  • In samenwerking met onbeheerde devics geen goede oplossing.
  • Om die reden een financieel duurdere oplossing.

Grip op hardware en software

Wanneer devices soms beheerd worden en soms ook niet, dan maakt dat het niet gemakkelijker. Als je als systeembeheerder geen grip hebt op het apparaat van de leerling (BYOD), dan zijn de mogelijkheden beperkter.

Om het nog complexer te maken: niet alleen de browser, het besturingssysteem en het device doen er toe. Ook versienummers, updates (iOS) en (zelfs) serienummers zijn van belang.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat het apparaat zelf verouderd is en zijn AUE-datum bereikt heeft. Hij doet het misschien nog wel, maar voldoet niet meer aan de richtlijnen op het gebied van beveiliging. Updates worden dan niet meer doorgevoerd en is het dus maar de vraag of het programma nog goed werkt of kan worden opgestart.

Wil je advies over jouw digitale leeromgeving?

Support