is succesvol aan je winkelwagen toegevoegd.

Winkelmand

Blog

Zo maak je leerlingen enthousiast over programmeren

By 30 oktober 2019 No Comments

Leren programmeren is voor alle kinderen waardevol, niet alleen voor toekomstige ICT’ers of programmeurs. Programmeren stimuleert namelijk het zelflerend vermogen. En nog veel meer. Het leren van digitale vaardigheden is vanaf 2021 zelfs verplicht binnen het onderwijs. Zo leren kinderen werken in een wereld die steeds digitaler wordt. Lees waarom dit belangrijk is en hoe je hier morgen nog mee aan de slag kan.

Programmeren opnemen in je lesprogramma. Waarom?
Leren programmeren is goed voor de ontwikkeling van een kind. Hieronder lees je waarom.

  1. Handige vaardigheden
    Door te programmeren leren kinderen handige vaardigheden die van pas komen voor elk beroep. Voorbeelden van deze vaardigheden zijn: samenwerken, ruimtelijk inzicht, creatief en logisch denken, structureren en probleemoplossend vermogen.
  2. Brengt ideeën tot leven
    Door te programmeren, leer je vaardigheden om ideeën te ontwikkelen tot een ‘echt’ product. Het helpt om creativiteit zélf tot leven te brengen.
  3. Leren falen
    Leren programmeren betekent leren ‘falen’. Als de code namelijk niet correct is, ontvang je direct feedback: het werkt niet. Leerlingen leren hiermee dat fouten maken ervoor zorgt dat ze steeds een stapje verder komen. Een belangrijk onderdeel in het leerproces!
  4. Creatieve oplossingen
    Programmeren is niet altijd even makkelijk. Dit stimuleert het creatief denkvermogen om complexe problemen op te kunnen lossen.
  5. Inzicht in technologie
    Doordat leerlingen na moeten denken over de achterkant van apps, websites en programma’s, krijgen ze beter inzicht in technologie. Zo leren ze begrijpen hoe de apparaten werken die ze dagelijks gebruiken.

Hoe krijg je leerlingen enthousiast over programmeren?
We leren het snelst door te doen, niet waar? Er zijn veel gratis tools waarmee leerlingen de vaardigheden leren beheersen die ze nodig hebben om te programmeren. Hieronder onze favorieten op een rijtje.


Primair onderwijs

  • In 2020 is het vak “Wetenschap & Technologie” verplicht. Hiervoor kun je gebruik maken van het gratis lesmateriaal van Teach2Code, inzetbaar voor groep 1 tot en met 8.
  • Leuk voor groep 3 en 4: ScratchJr. Hiermee kunnen kinderen hun verhaal tot leven brengen in hun eigen spel. Zo kunnen ze karakters laten bewegen of kunnen ze geluiden toevoegen zoals hun eigen stem.
  • Hoe leuk is het om door middel van video’s te leren programmeren? Dit kan met Khan Academy! Er is zelfs al oefenmateriaal beschikbaar vanaf de kleuterklas. Het leuke aan dit platform is dat je leert hoe je bepaalde problemen binnen programmeren oplost. Je hebt ook een community, waarin je vragen kunt stellen aan andere gebruikers.
  • Stimuleer het logisch nadenken met de gratis app Lightbot. Ook zonder computer kunnen kinderen digitale vaardigheden leren. Laat eerst een groep de codetaal (acties) schrijven in de vorm van symbolen. De andere leerlingen voeren de acties vervolgens uit met kartonnen bekertjes. Lees hier de hele uitleg.

 

Voortgezet onderwijs

  • Wil je digitale vaardigheden terug laten komen tijdens de les beeldende vorming of kunst? Laat leerlingen een eigen app maken of breng een tekening tot leven met Tinkercad. De 3D tekening kun je zelfs écht 3D printen of met een laser uitsnijden. Ook geschikt voor de bovenbouw van primair onderwijs.
  • Codecademy is een veelgebruikte Engelse website om te leren programmeren als je nog geen of weinig kennis hebt van code. Zowel de theorie als praktijk komt aanbod. Zo leren ze in stappen de fijne kneepjes van programmeertalen als CSS, HTML, Java, Python, Ruby, Ruby on rails, PHP en AngularJS.

Nog meer tools en spellen
Kun je geen genoeg krijgen van leuk, gratis lesmateriaal voor programmeren? Neem eens een kijkje op Codekinderen.nl. Onder vrijwel elk materiaal is een lesbrief, werkblad en docentenhandleiding  beschikbaar. Je kunt dus gelijk aan de slag!

Codeweek
Tijdens de Codeweek (5 tot 20 oktober) gingen twee van onze developers langs bij basisschool de Flambouw om leerlingen kennis te laten maken met programmeren. En omdat we dingen graag eenvoudig houden, leerden we ze code met hagelslag en brood. Benieuwd hoe dit ging? Lees het hier.

Reactie achterlaten

Support