is succesvol aan je winkelwagen toegevoegd.

Winkelmand

Blog

Scholen gaan (deels) open. Hoe nu verder?

By 7 mei 2020 2 Comments

In het basisonderwijs mag je als leerkracht vanaf 11 mei weer voor de klas staan. Een leuke maar ook spannende tijd. Eindelijk mag je met de nodige voorzorgsmaatregelen de leerlingen weer in jouw klaslokaal verwelkomen. Waarschijnlijk hebben jullie op school al goed nagedacht over praktische zaken zoals roostering, het verdelen van leerlingen in groepen en dagdelen, het wel of niet binnenlaten van ouders en het aanleggen van vaste looproutes binnen de school. De grootste uitdaging zit hem natuurlijk in de organisatie van het onderwijs in jouw klas. Hoe ga je dat vormgeven?

ICT in stroomversnelling
Het onderwijs heeft de afgelopen weken een enorme ontwikkeling doorgemaakt. In sneltreinvaart hebben leerkrachten noodgedwongen hun onderwijs digitaal opgezet. Als leerkracht heb je veel geïnvesteerd in je eigen vaardigheden op het gebied van ICT en je hebt je leerlingen veel verantwoordelijkheid gegeven over hun eigen leerproces. De vaardigheden en kennis die je hebt geleerd kun je in het ’nieuwe normaal’ blijven inzetten om je onderwijs naar een hoger niveau te tillen. 

Didactisch en technisch innoveren
Cloudwise denkt graag mee met jouw onderwijs. In deze blog lichten we zowel een didactische als een technische oplossing toe die uitkomst kunnen bieden in de komende periode. Met deze oplossingen leg je een goede basis voor onderwijsinnovatie in de toekomst: ze bieden je de kans om door te pakken wanneer alle leerlingen weer in de klas zijn.

Flipped Classroom
Ken je ‘Flipping the Classroom’ al? Een onderwijsmethode waarbij leerlingen de basiskennis via video’s en andere vormen van online instructies leren. Thuis, op hun eigen tempo. Op school wordt er vervolgens geoefend met deze stof. Zo hou je als leerkracht meer tijd over voor individuele begeleiding en kun je op creatieve wijze diepgang in de leerstof aanbrengen. Met dit model kun je als team de combinatie van online en klassikaal onderwijs krachtiger en vooral ook overzichtelijker neerzetten. Het biedt duidelijke, didactische handvatten voor zowel de leerkracht als de leerling. Na de positieve reacties op onze webinars over flipped classroom bieden we trainingen en cursussen aan om dit model in jouw onderwijssituatie toe te passen. Heb je interesse? Klik hier om meer over de online training flipping the classroom te lezen.

Webcam in de klas
Om leerlingen die thuis zitten toch het gevoel te geven ‘in de klas’ te zijn, hebben we in samenwerking met Stichting OOadA een webcamopstelling bedacht en getest. Door een webcam te richten op het digitale schoolbord kunnen leerlingen op afstand deelnemen aan je instructielessen. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden en hoe dit er in de praktijk uitziet? Je leest er hier meer over.

Welke manier past het beste bij jouw onderwijs?
De ene methode sluit het andere niet uit. Als je als school webcam(s) aanschaft, creëer je ook direct mogelijkheden om instructies op te nemen en leerlingen op afstand te begeleiden tijdens de verschillende fases van het flipped classroom-model. 

Tips voor de komende weken

  • Maak weer goede afspraken met elkaar; met collega’s, leerlingen en ouders
  • Betrek de ouders bij deze nieuwe situatie: wat is hun rol de komende periode? 
  • Wat wil je de komende tijd bereiken met je klas? Stel haalbare doelen en maak een planning voor korte periodes.
  • Neem de tijd om met elkaar vooruit te kijken: wat willen we vasthouden en wat laten we in de toekomst weer los?
  • Welke tools blijf je gebruiken? Denk daarbij aan Google Classroom of Microsoft Teams.
  • Neem instructielessen op, zodat je deze kunt hergebruiken.
  • Blijf realistisch: het onderwijs zal de komende weken ook nog niet ‘normaal’ zijn. Hou hier rekening mee. Voor jezelf, maar ook voor je leerlingen.

Hoe ziet je onderwijs er straks uit?
Natuurlijk heb je als school het vizier nu op de komende weken staan, maar het is ook goed om alvast na te denken over de vraagstukken die op lange termijn in het verschiet liggen. Hoe kunnen we de positieve ontwikkelingen van afgelopen periode op een duurzame wijze integreren in het onderwijs? Hoe weerstaan we de verleiding om de oude olifantenpaadjes weer te gaan bewandelen?

We hebben allemaal persoonlijk ondervonden hoe snel we iets nieuws kunnen leren. Prachtige voorbeelden van digitaal onderwijs zijn daar het bewijs van. De zelfstandigheid van de leerlingen en de digitale vaardigheden van de leerkrachten hebben een vlucht genomen. We weten nu dat we vaak meer kunnen dan we denken! Op de achtergrond loert echter het gevaar van de oude vertrouwde, maar misschien ook minder efficiënte gewoontes. Het toegenomen zelfvertrouwen in onze ICT-vaardigheid is als een vruchtbare grond waarin de zaadjes ontkiemd zijn: we hebben veelbelovende resultaten gezien, maar zonder structurele aandacht zal het prille plantje vergaan. 

Ook interessant: uitgeleende Chromebooks
Afgelopen periode hebben veel leerlingen een Chromebook van school geleend om thuis te leren. Nu de leerlingen weer naar school mogen, zijn deze Chromebooks weer nodig op school. Met deze handige tips zorg je ervoor dat alle devices weer op school én thuis gebruikt kunnen worden. Ook deze tips over het schoonmaken van Chromebooks kunnen daarbij helpen.

Samen groeien
Ook wij focussen ons komende periode op bovenstaande vragen en willen graag met je meedenken. Zo groeien we samen op duurzame wijze door naar nieuwe hoogten in het onderwijs. Wil je hierover van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact op met Vincent Jansma, onze adviseur Professionalisering & Training via info@cloudwiseacademy.nl.

Join the discussion 2 Comments

  • Hennie schreef:

    Ik ben blij met cloudwise. We gebruiken het veel. Ik heb toch een vraag.
    Sinds deze week moeten voor een Meet steeds een nieuwe link aanmaken. Klopt dat of doen we iets fout.
    Voor de vakantie werkten we met een vaste link in classroom die we steeds gebruikten. Nu geeft dat iedere keer een fout meldin

    • Joy Damen schreef:

      Hi Hennie, goed dat je deze vraag stelt. We hebben het even voor je uitgezocht en we schatten in dat je het op deze manier kunt oplossen: “leerlingen/studenten kunnen niet opnieuw deelnemen aan het gesprek als de leerkracht een vergadering als laatste heeft verlaten.” Het lijkt erop dat je als leerkracht niet als laatste de Meetsessie moet verlaten, zodat iedereen de volgende keer weer dezelfde Meet-link kan gebruiken. Zou je dit eens willen uitproberen? Mocht deze foutmelding toch weer verschijnen, neem dan gerust even contact op met onze supportafdeling via 085 273 3007 of support@cloudwise.nl. Dan helpen zij je verder. PS: we zijn blij om te horen dat je tevreden bent over ons! 🙂

Reactie achterlaten

Support